Dinsdag 29 mei

Om 8.00 u schuiven we aan bij het ontbijtbuffet van de Pines lodge. Voor 5 dollar elk hebben we een ruime keus. We vertrekken hierna richting Hearst Castle. Zelfs zonder reservering schuiven we binnen 10 minuten aan voor een rondleiding. De tourbus kent de haarspeldbochten precies maar wij houden onze adem toch even in op weg naar boven.
Omdat het kasteel op het topje van de berg ligt heb je een mooi uitzicht op de omgeving,
die ook helemaal bij het landgoed hoort.

De gids laat ons als eerste het prachtige zwembad zien en daarna de gastenverblijven, de begane grond van het kasteel  en het Romeinse binnenbad. Bij dit laatste is alles wat blinkt ook echt goud.

Hearts-castle-tower.jpg (91739 bytes)

Hearts-castle.jpg (96957 bytes)
Hierna vervolgen we onze route langs de kust. Deze 'scenic route' is een aaneenschakeling van mooie uitzichten. Op het strand bij San Simeon ligt zelfs een kolonie zeeleeuwen uit te rusten en te genieten van het zonnetje.
Zeeleeuwen.jpg (125528 bytes)
Lonely-cipres.jpg (154337 bytes)
Bij het schiereiland Monterey gaan we de tolweg op. Deze '17-mile drive' leidt ons over het schiereiland langs huizen voor de happy few en langs een dierrijke kust. Hier wisselen aalscholvers zich af met pelikanen en zeeleeuwen. Nieuwsgierige kleine chipmunks komen wel heel kort bij op zoek naar iets eetbaars. Heel bijzonder waren de herten die op de golfbaan staan te grazen.
De avondspits is volop in beweging als we uiteindelijk richting San Fransisco rijden. De Vagabond inn hebben we gelukkig snel gevonden zodat we vlug de stad kunnen gaan verkennen. We lopen richting Fisherman's Warf waar de vis vers gevangen bereid wordt. Wij laten ons vangen voor een stuk gegrilde zalm en haai op Pier 39.
Van hieruit zien we de Golden Gate bridge en Alcatraz in de avondzon met het luide geroep van de zeeleeuwen op de achtergrond.
Op de weg terug naar het hotel oefenen we berg op lopen in de steile straten. (km.stand; 816)

Woensdag 30 mei

Vandaag maken we ons op voor een dagje waarbij we de kilometers te voet gaan afleggen. Nadat we gebruik hebben gemaakt van de gratis ontbijtservice van het hotel lopen we richting Fisherman's Warf. Er zijn gelukkig nog tickets voor de eerste boot naar Alcatraz. Om 9.30 u varen we richting 'the Rock'.

Alcatraz.jpg (58581 bytes)

Na een korte uitleg over het eiland lopen we de steile berg omhoog richting het legendarische cellenblok. De audiotour met commentaar van oud gedetineerde en bewakers geef een goede indruk van het leven in deze gevangenis. We wandelen tussen de celblokken door en buiten langs de vervallen resten van dit complex.
Nadat de boot ons teruggebracht heeft nemen we de Cable Car richting Union Square. Hier beginnen we aan een wandeling die ons door het Financiel District met de Transamerica pyramide voert.
Transamerika-piramid.jpg (88098 bytes)
Cabelcar.jpg (96721 bytes)

Vervolgens zien we de Coit Tower na een steile beklimming langs mooie tuinen.
Nob Hill ( Italiaanse wijk) en China Town sluiten deze route af.

We laten ons door de Cable Car, heuvel op/ heuvel af, terug brengen naar ons beginpunt. Onderweg stoppen we nog bij een van de beroemdste straten van San Fransisco: Lombard Street

Lombard-street.jpg (58925 bytes)

Terug bij ons hotel halen we de auto op. We willen San Fransisco namelijk niet verlaten zonder over de beroemde Golden Gate bridge te hebben gereden.

Panorama-san-francisco.jpg (319974 bytes)

Het uitzicht over de skyline van de stad maakt deze trip alleen al de moeite waard. Vanuit het uitzichtpunt achter de brug lopen we tot aan de eerste pilaar. We kunnen nu aan de ene kant de baai en aan de andere kant de zee zien.

Goldengate.jpg (58509 bytes)

Op de terugweg gaan we nog langs bij Alamo Square. Vanuit het park hebben we het aparte uitzicht op mooi gerestaureerde huizen met op de achtergrond de skyline van Financiel district.

Skyline-San-Francisco.jpg (46196 bytes)

Om bij te komen van al deze (heuvelachtige) kilometers te voet gaan we s'avonds eten bij Fridays, een oude bekende van onze vakantie naar Egypte. (km.stand; 843).