Donderdag 31 mei
Tijdens het ontbijt zien we op tv dat een gebouw op onze avenue door de politie is omsingeld omdat een crimineel er zich schuilhoudt.
Als we er even later langskomen zien we het hele circus live incl. mediahelikopter. Hierna verlaten we via de Bay Bridge San Fransisco.
We gaan op weg naar Yosimite National Park.
Bij het park aangekomen kopen we een pas voor de toegang van alle nationale parken.

Yosemite-valley.jpg (236620 bytes)

Door het park lopen mooie verharde wegen die het makkelijk maken de verschillende hoogtepunten te bekijken. Het eerste hoogtepunt dat we tegenkomen is 'El Capitain'. Op weg richting Yosimite village zien we de Yosemite Falls.
Na een kort bezoek aan het visitor center in de village rijden we door naar het uitkijkpunt 'Tunnel view'. We zien hier 'El Capitain' en de Bridalveil fall en de Half dome op een rijtje.

Geïnspireerd door dit uitzicht rijden we door naar Glacier point dat ongeveer 20 mijl verderop ligt. De bochtige steile weg is zeker de moeite waard geweest als we na een korte klim te voet de hele Yosemite Valley kunnen overzien.

Half-dome.jpg (72622 bytes)

Wolf.jpg (61536 bytes)

Met een lekker ijsje  nemen we even de tijd om van het prachtige uitzicht te genieten. We zijn al aan de terugweg begonnen als ons oog valt op beweging langs de weg. Niet te geloven, maar het is een "wolf" en nu maar hopen dat de foto gelukt is.
De enige moeilijkheid van vandaag blijkt het vinden van ons hotel in El Portal. Het blijkt een plaats te zijn die over kilometers langs de doorgaande weg verspreidt ligt. Ons hotel de Cedar Lodge ligt dan ook 10 kilometer verder dan het eerste hotel. Bij gebrek aan enige keus eten we s'avonds in het restaurant van het hotel. Deze monopoliepositie is dan ook duidelijk aan de rekening te zien.
km stand; 1296
Vrijdag 1 juni

Voor ons ontbijt hebben we net zo weinig keus als voor het diner. We schuiven aan bij het buffet. De variatie is groot; fruit, muffins, roerei, bacon, worstjes, pannenkoeken, toast, etc...We laten het ons goed smaken maar bij de kassa moeten we weer even met onze ogen rollen.
We rijden terug naar Yosemite Park en laten de auto hier staan voor een wandeling naar en rond het Mirror Lake. Dit meer droogt naarmate de zomer vordert steeds verder op, maar is beroemd voor de weerspiegeling van de omliggende bergen

Lake-Mirror.jpg (75290 bytes)

Na de wandeling kunnen we wat verkoeling gebruiken en gaan we pootjebaden in het meer. Eenmaal in het water blijkt het kouder dan we gedacht hadden, maar we bijten door en lopen naar de overkant. Opgefrist en wel lopen we terug naar de auto en rijden we naar de Yosemite Falls

Yosimte-falls.jpg (42951 bytes)

Hier lopen we naar de Lower Fall, de laagste van de 2 watervallen. Op een bankje bij het uitzichtpunt eten we onze broodjes op.
We gaan hierna op weg naar Fresno, maar voordat we het park uitrijden valt ons oog op de weg naar Mariposa's Grove.
Deze kleine omweg naar de eerste Giant Sequoia's hebben we er graag voor over. Deze rode reuzen zijn indrukwekkend groot en moeilijk in 1 keer op de foto te krijgen. We maken een leuke wandeling langs een aantal van deze exemplaren.

Mariposa-groove.jpg (114537 bytes)

Een uur later rijden we dan toch het park uit op weg naar Fresno. Al gauw blijkt dat Fresno een grote stad is en dat we ons hotel weer niet in een keer vinden. De Rodeway inn is alles wat we ons ervan hadden voorgesteld maar wel netjes. Taco bell ligt gelukkig dichtbij en de tortilla's smaken er goed.