Dag 7 Zaterdag 28 augustus

Na een hectisch ontbijt hebben we even de tijd om rustig te zitten. De kinderen kleuren en prikken en wij lezen wat.
Rond 10.00u vertrekken we richting Husavik. Als we daar rond 11uur aankomen zien we dat het hier ander weer is dan in onze baai.
Was het bij ons vanochtend zonnig/bewolkt met een beetje wind, hier is het grijs/regenachtig met een stevige wind vanaf zee.
Het was de bedoeling om hier per boot een walvisexcursie te doen maar we horen al snel dat de zee vandaag te ruw is voor een boottocht. We passen onze plannen aan maar drinken eerst wat warms in een cafeetje in de haven.
We rijden verder om bij Voladalstarfa te wandelen naar de vuurtoren.
We kleden ons warm aan en zetten voor het eerst sinds dagen onze mutsen weer op tegen de koude zeewind.
We hebben al een heel stuk gewandeld als we zien dat het laatste stuk bij de vuurtoren is afgebakend als privéterrein en we het pad niet verder kunnen volgen. Terug in de auto is het lekker warm en we drinken en eten even iets.
Een stukje verderop is een mooi uitzichtspunt over de ruige kust met het prachtige ijsblauwe water.
We stoppen even om rond te kijken en foto’s te maken.

Als middagstop pauzeren we bij Asbergi. Dit is een 4 km lange V-vormige kloof met steile, 100m hoge, rotswanden.
Een weggetje loopt tot bijna achter in de kloof, waar we parkeren om te eten.
Hierna lopen we door een berkenbosje, een uitzichtspunt en een meertje waar we de stormvogels zien nestelen in de rotswanden.
Nog even overleggen we of we doorrijden richting Dettifoss maar de slechte weg en de extra kilometers doen ons besluiten om terug te rijden. We genieten nog een keer van de prachtige kustreek van Noord IJsland en stoppen nog 1 keer om even over het zwarte zand te wandelen tot aan het water. Er zijn flinke golven omdat het nog steeds behoorlijk waait. We nemen een klein stukje drijfhout mee als aandenken aan deze mooie ruige kust (alweer extra bagage naast alle stenen, etc).

We zijn lekker op tijd weer terug bij het huisje. Hier is het ook weer helder zonnig weer, dus de jongens kunnen lekker buiten spelen.
Wij zitten met een biertje en een zalmtoast op het terras. Na het eten en douchen “duiken” we met zijn alle weer lekker in de hot-pot.
Met het zonnetje genieten we nog even van het uitzicht om ons heen.
Met een toetje en een filmpje sluiten Bram en Koen hun dag hierna af.
Wij verwarmen ons met een kop koffie en zien de zon achter de bergen onder gaan.

Km gereden: 1721

Dag 8 Zondag 29 augustus

Vanochtend laden we voor de 2de keer onze koffers en andere spullen in de auto.
Wij poetsen het huisje terwijl de kinderen buiten ravotten.
We rijden naar Akureyri en gooien daar de tank vol en we stoppen even bij de bakker voor wat lekkers.
We nemen de ringweg 1 terug naar het zuiden en verlaten het mooie ruige noorden.
Het is vandaag erg bewolkt en we rijden voortdurend regenbuien in en uit.
De kinderen amuseren zich op deze weinig interessante rit met een leuk filmpje en met de boekjes en spelletjes uit hun rugzak.

We maken 2 keer een stop om de benen te strekken en een “nood”-stop voor Koen die naar de wc moet.
Via Blonduos-Borgarnes (hé, daar zijn we weer)- Akranes-Reykjavik en Selfoss rijden we sneller en met minder kilometers hiernaar toe dan we verwacht hadden. In het dorpje voor Selfoss doen we voor het laatst in kopen voor de komende dagen.
We trakteren onszelf op een softijs met van alles erop en er aan.
Voor de kinderen met een gezichtje (chocodiphoedje, lolly-oren, kaugom-neus, snoep-ogen en mond).
Voor ons met chocodip en een soort chocobolletjes. Het duurt even voordat we dit verorberd hebben en dan rijden we het laatste stukje richting huisje. We laden weer alles uit en geven het een plekje.
Bram en koen dansen in de woonkamer als echte stoere jongens op de muziek van de radio.

De meegebrachte pizza’s kunnen helaas niet in de oven en moeten dus in de pan gewarmd worden.
Het resultaat is erg doorbakken aan de onderkant maar we laten ze ons toch smaken.
Na het eten bouwt bram een hut op het bed van onze kamer en speelt koen met zijn ridders.
Nog even een toetje bij de tv (1 IJslandse zender) en dan met zijn 2 in 1 bed. Als dat maar goed gaat?

Km gereden: 2197

Dag 9 Maandag 30 augustus

Onze dag begint al erg vroeg als Bram en koen door het huis stommelen om naar de wc te gaan.
Daarna is de rust ver te zoeken en gaat Bram met dekbed en kussen op de grote bank in de woonkamer.
Nadat we op de normale tijd opstaan en ontbijten beginnen we aan onze route van vandaag.
We rijden in een half uurtje naar Pingvellir. We rijden langs pingvallavatn, het grootste meer van IJsland.
In Pingvellir wandelen we langs de Middden-Atlantische breuk, deze verzakking is 6km breed en 40km lang.

Hierna rijden we een korte mooie route langs bemoste heuvels met veel verschillende kleuren om bij Geysir te komen.
Deze geyser spuit helaas niet regelmatig meer maar de kort bij gelegen Strokkur gelukkig wel nog.
Als Linda de eerste keer met het fototoestel in de aanslag staat schrikt ze zo van de plotselinge kracht waarmee hij omhoog spuit dat ze te laat is voor  de foto. Hij spuit zelfs 3 keer kort achter elkaar.
Het is mooi om te zien hoe in één seconde de waterbel vormt en dan omhoog spuit.
We lopen verder door het geometrische veld en bekijken alle borrelende, pruttelende poelen.
De kinderen bouwen met stenen torentjes op de heuvel bij het overzichtspunt.
Op een bankje bij de Strokkur bellen we Tim om hem te feliciteren met zijn 4de verjaardag.
We laten zo het thuisfront weten dat het hier prima is.
We laten ons door de geur van frietjes het restaurant binnen lokken en nemen er ook een smakelijke hamburger bij.
In de souvenirwinkel vinden alle drie de mannen een leuk T-shirt.
Dan rijden we verder naar de laatste attractie van de “Golden triangle”; de Gullfoss.
Het water valt hier in 2 trappen ruim 32meter omlaag.
Van bovenaf al prachtig om te zien maar nog dichterbij is het neerstortende water nog indrukwekkender .

een halfuurtje later zijn we terug bij het huisje en gaan we allemaal even plat.
Een uurtje later zijn we weer fit. De kinderen spelen met hun lego en playmobil en wij drinken wat warms.
Wat later dan normaal schuiven we aan tafel voor soep en broodjes.
Na het toetje en boekje gaan Bram en Koen naar bed en wij lekker op de bank (al missen we het uitzicht van onze vorige 2 huisjes).