Dag 3; zondag 4 juli

Vianden – Diekirch – Larochette – Mullertal – Echternach – Vianden

Na het ontbijt vertrekken we via Diekirch en Larochette richting het bekende Mullertal. Dit laatste stuk is een prachtige route door het bos met nauw uitgesleten kloven in de kalksteenrotsen.

Richard tussen de kloven kloof in het Mullertal

Vanaf een parkeerplaats langs de weg verkennen we de nabij gelegen kloven. We zijn er echter beide niet in geslaagd om de trapjes naar een over de weg hangende rots te vinden. Als Bram hier zijn flesje heeft leeg gedronken rijden we verder door het Mullertal richting Echternach.
Buiten het dorp langs de weg eten we onze broodjes op bij gebrek aan een picknickplaats. In Echternach parkeren we de auto bij wat wij denken dat het station moet zijn. Als we met Bram bij Richard in de draagzak helemaal klaar zijn voor een pittige wandeling blijkt dat onze eerste wandelaanwijzingen helemaal niet kloppen. Na het bestuderen van het kaartje blijkt dat we aan de verkeerde kant van het dorp zitten. We hebben er dus al een leuk eindje opzitten als we eindelijk de route gevonden hebben.

Richard en Bram  kaart lezend
De eerste kilometer loopt direct steil omhoog, en we moeten enkele keren even stoppen om van het uitzicht te genieten. Hierna wandelen we door het bos en krijgen we niet veel mee van de “miezel”-regen die over ons heen trekt. Ook hier wandelen we tussen de kalksteenrotsen door. In de Gorges du loup, het wolvenravijn stijgen we met behulp van trapjes tussen de loodrechte rotswanden omhoog.
Gorges du loup, het wolvenravijn
Onderweg tijdens de wandeling
Even verderop bij een bankje is het tijd voor een pauze. Zo kunnen we alledrie even rusten en onze dorst lessen. Een van ons drieën krijgt zelfs een zeernoodzakelijke schone luier. Als we verder lopen steken we even de weg over en wandelen verder langs een zijbeek van de Sure. Vervolgens leidt de Sure ons weer terug naar Echternach. We doorkruisen het dorp op weg naar onze parkeerplaats. We ploffen nog even neer op een terrasje en kopen als herinnering aan deze vakantie twee pins voor op onze rugzak.

Bram slapend in de auto

Op de terugweg richting Vianden is Bram duidelijk vermoeid van dit hele avontuur

Na een lekker bad en een voeding duurt het nog even voordat hij bij het chinees restaurant lekker in slaap valt. Aan de overkant zijn op het terras alle Portugal voetballiefhebbers neergestreken voor de EK-finale tegen Griekenland. Buiten wat oh’s en ah’s kunnen we uit hun reacties opmaken dat er niet wordt gescoord. Het eten is heerlijk en net voor de tweede helft strijken we zelf op een terras neer, hier wel zonder Portugal- supporters. Hier begint Linda alvast met ons reisverslag als Griekenland 1- 0 scoort. Niet al te veel later blijkt dat Linda met deze eindstand de enige is die Griekenland als Europees kampioen heeft in de voetbalpoule. Als we terug lopen naar het hotel druipen de teleurgestelde fans al richting huis
Dag 4; maandag 5 juli

Vianden – Echternach - Moezel – Trier – Sittard

Voordat we vandaag gaan ontbijten hebben we alles ingepakt en startklaar gezet. Buiten ziet het weer er goed uit en als we richting Moezel rijden schijnt de zon tussen de wolken door.
de Moezel
Dorpje tussen de wijnranken
Op een parkeerplaats aan de Moezel houden we even een pauze om Bram zijn flesje te kunnen geven. Als we daarna weer verder rijden over de wijnroute zien we dat elke meter wordt gebruikt voor de aanplant van wijnranken. Bij Remich steken we de Moezel over en de weg terugrijden we langs de Duitse kant. De weg loopt hier wat hogerop wat een mooi uitzicht biedt over de Moezel en de Luxemburgse wijnvelden.
Tegen 13.00 uur parkeren we de auto aan de rand van het centrum van Trier. We wandelen hier eerst door een aantal “standaard” winkelstraten voordat we in de prachtige oude kern komen. Langs het marktplein liggen schitterende gerestaureerde gebouwen met op de achtergrond de Dom.
Trier de binnenstad
Porte Nigra
We lopen richting Porte Nigra, een Romeinse stadspoort. Bij het naast gelegen VVV- kantoor halen we een stadsplattegrond. Terug op de markt eten we even een snelle hap en laten Bram even rusten van het gehobbel over de kasseien.

Aan het einde van een zijstraat van de markt ligt de Dom. Dit prachtige bouwwerk bekijken we ook van binnen

.Dom van Trier

Door de straatjes achter de Dom komen we in de paleistuinen. We zoeken hier even een bankje op om Bram zijn honger te stillen. We wandelen door het park richting oude Kaiserthermen. Deze ruines is niet ideaal om te bezoeken met een kinderwagen dus wandelen we door het park terug richting markt. We kopen hier een goedgevuld stokbroodje zodat we onderweg naar huis nog wat lekkers hebben. Door de winkelstraatjes lopen we terug naar de auto. Als we tegen half vijf de stad uitrijden begint de avondspits al goed op gang te komen. Over verschillende binnenwegen en het laatste stuk autoweg rijden we via Verviers en Luik naar huis. Net voor Sittard heeft Bram onstilbaar honger. In de Maxi Cosi op de achterbank is de fles al bijna leeg als we tegen half acht weer bij ons thuis zijn.