Dag 15 Maandag 7 Juli
Voor ons dagje Oslo zetten we de wekker op half negen. Als we de gordijnen opentrekken is het buiten bewolkt en het miezert een beetje. Na het ontbijt ritsen we toch nog maar een stukje pijp aan onze korte broek voordat we de stad ingaan. Bij het metrostation kopen we een dagkaart zodat we 24 uur gebruikt kunnen maken van metro, tram, bus en boot. In de haven nemen we het bootje dat ons naar het schiereiland Bygdøy brengt.
Viking museum
Na ongeveer 10 minuten zijn we er en lopen we tussen de sjieke huisjes door richting Viking-museum. Hier staan drie schepen die bij opgravingen in de buurt van Oslo zijn gevonden. De schepen dienden als graf en bevatten tal van kunst- en gebruiksvoorwerpen.
De boot brengt ons hierna weer terug naar het centrum. Vanwege werkzaamheden aan het tramspoor moeten we een stuk verderop de lijn naar het Vigelandpark nemen. In dt park staan ongeveer 150 beelden van naakte mensen van Gustav Vigeland. We wandelen hier een uur rond langs de stenen en bronzen beelden voordat de honger ons richting Mac Donalds drijft.
Vigeland park
Na deze tussenstop pakken we de bus richting de wijken Grunerløkka en Grønland. Deze vroegere arbeiderswijken zijn flink opgeknapt en er zitten nu trendy cafe's en asiatische winkeltjes. We zijn zo naar beneden gewandeld richting centraal station en de Domkerk. Bij de kerk lopen we even naar binnen. Het mooie altaar, het orgel en de mozaiek plafond zijn het korte bezoekje waard. Buiten wachten we op een bankje op de bus richting universiteit. We willen daar een wandeling maken in de botanische tuin en het palmenhuis. Als het opvalt dat het hier wel erg rustig is, zien we dat we er niet op gelet hebben dat het hier op maandag niet open is.
Karl Johans gate
Jammer, dan maar weer terug richting centrum waar we uitstappen bij het koninklijke paleis. De vlag wappert in top dus de koning is thuis. We lopen er rond omheen door de tuinen maar de koning zien we niet.

Om onze voeten een beetje rust te gunnen nemen we nu de metro richting hotel. Nadat we ons lekker hebben gedouched en omgekleed gaan we weer terug om te eten. Omdat het indiaas restaurant aan het begin van onze reis zo goed was bevallen gaan we er, na enig getwijfel, naar terug. De mixed tandoori is overheerlijk en we laten geen kruimel over. Ook vanavond is het gezellig druk op de terassen. We gaan bij Friday's dus nog even zitten voor een drankje. Tegen half elf gaan we terug naar het hotel. Hier moeten we de laatste spullen die uit de auto komen(wandelschoenen, regenjassen, wandelstokken, cd's, snoepjes) weer rangschikken in de koffers.
Kmstand : ------
Voetzoolkm: veel te veel

Dag 16 Dinsdag 8 Juli

We staan om acht uur op en na het ontbijt leggen we de koffers alvast in de auto. Wij hebben nog een paar uurtjes de tijd voordat we richting vliegveld moeten. We kunnen nog net naar de stad met onze dagkaart van gisteren. Als we langs de vesting richting haven lopen valt er uit het niets een regenbuitje. Even later is het alweer droog en kunnen we onze schuilplaats onder de grote boom verlaten. In Aker Brygge winkelen we bij de aaneengesloten zaakjes. Als we hierna nog steeds tijd over hebben lopen we nog naar de Karl Johans gate. Moe van het geslenter gaan we bij Friday's op het terras zitten waar we de mensen bekijken die langs lopen. Tegen half een nemen we de metro terug naar het hotel. We pikken hier de auto op voor het laatste stukje richting vliegveld. Net als toen we aankwamen regent het hier pijpestelen. Het begint nu zelfs ook nog te onweren. Bij het tankstation gooien we de tank nog even vol voordat we de (vuile) auto bij Hertz weer inleveren
Kmstand 3100

Als we rond twee uuur bij KLM inchecken vertelt de baliejuf ons dat de vlucht waarschijnlijk overboekt is. Ze vraagt ons of we vrijwillig en tegen vergoeding een latere vlucht willen nemen. Nou, liever niet. Dus wij krijgen gewoon onze plaatsen. In de tijd die er nu nog over is eten we wat bij Peppe's Pizza. Op weg naar de gate kijken we nog voor koopjes bij de tax-free shop. Het belastingvrij inkopen valt nogal tegen.
Ons vliegtuig naar huis
We vertrekken op tijd en ruim anderhalf uur later landen we al op Schiphol. De intercity richting Maastricht is dan net weg. We nemen bij Burger King een hamburger om de avond door te komen. Om even voor half acht vertrekt de volle intercity richting Duivendrecht. Hier slepen we onze koffers het perron over naar de trein richting Maastricht. Zonder vertraging zijn we om tien uur in Sittard. Buiten staat de bus, lijn 12, al op ons te wachten. Als deze ons afzet loopt Richard naar huis om de auto op te halen. We laden de koffers voor de laatste keer in en rond half elf zijn we eindelijk thuis.
Hier eindigt een prachtige vakantie naar Noorwegen.