Dag 12 Vrijdag 4 Juli
Vandaag weer vroeg uit de veren en na een ontbijtje in het zonnetje op het terras op pad. We rijden via Stryn en Olden in zo'n 2 uurtjes naar het Jostedalsbreen nationaal park. Om 10 uur zijn we in Briksdal, hier eindigd de weg en begint de gletsjer. We melden ons bij de souvenirswinkel voor de gletsjerwandeling die om 11 uur begint. Nadat we onze wandelschoenen en jasjes hebben aangetrokken lopen we vast het eerste stuk naar boven. Het duurt ongeveer 3 kwartier voordat we het pad totaan de gletsjer zijn gevolgd. Hier wordt al een groep klaar gemaakt om aan de eigenlijke wandeling te beginnen. Wij hebben hier even de tijd om op adem te komen van het eerste stuk. Nadat onze groep, 12 personen totaal, zich verzameld heeft worden ook wij geholpen met de wandeluitrusting. Eerst worden we in een soort harnas gehesen dat rond de bovenbenen en langs de rug rond de schouders gegespt wordt. Daarna worden er onder de wandelschoenen klimijzers gesnoerd. Als laatste krijgen we een helm en een pikhouweel. De groep wordt met een touw verbonden zodat de onderlinge afstand overal gelijk is. Na een korte veiligheidsinstructie kan het echte gletsjer wandelen beginnen.
Briksdalbreen
Begin van de gletsjer
Op het eerste stuk moeten we al direct een aardig stukje klimmen wat met dat touw tussen ons in nog wat onwennig is. Het is prachtig om de gletsjer van zo dichtbij te kunnen bekijken. Korte tijd later zitten we al een stuk hoger dan we van tevoren hadden kunnen denken. Net als we vanaf ons hoogste punt beginnen af te dalen breekt er bij de top een stuk ijs af dat naar beneden gestommeld komt. We kijken allemaal verschrikt op maar volgens onze gids is dit een normaal dagelijks verschijnsel. Na twee uur staan we weer met de voeten op de grond en worden we uit onze uitrusting geholpen.

We bedanken de gids voor deze unieke ervaring. We wandelen tussen de paardekoetsjes door naar beneden. Het is inmiddels 15.00 uur en we hebben flinke honger. Het duurt nog even voordat we met de auto een picknickplaats hebben gevonden. Maar dan laten we ons de soep en broodjes goed smaken. Om op de terugweg een flink aantal lange tunnels te vermijden kiezen we voor een iets andere route. We rijden vanaf Videseter tot aan Grotli over weg 258, de Gamle Strynefjellsvegen. Deze oude toeristenweg gaat over de berg heen in plaats van eronder door. Deze kronkelende weg gaat door een gebied dat het meest weg heeft van een maanlandschap. Een paar schapen versperren ons de weg in de hoop dat ze met hun bedelende blikken aan het raampje wat te eten krijgen.

Weg 258

Tegen half zeven zijn we terug bij "ons" huisje. De hemel is strak blauw en we gaan gretig nog even in de zon liggen. Voor het eten gaan we naar ons vast adresje (Naustkroa), waar we voor de 3de keer lekker eten. We zijn hierna nog net op tijd terug om de zon achter de bergen te zien verdwijnen. In het gastenboek van ons huisje schrijft linda daarna onze belevenissen van de afgelopen 3 dagen op.
Kmstand 2344

Dag 13 Zaterdag 5 juli
Als we vanochtend opstaan hangen er dichte mistbanken over de bergen in de Geirangerfjord. Voor het laatste ontbijt op het terras voor ons huisje ritsen we even de pijpen aan de broek want er staat een fris windje. Als we de bergen in rijden nadat we de auto weer hebben ingeladen kijken we nog een laatste keer achterom. Met elke haarspeldbocht die we verder naar boven rijden wordt de mist om ons heen dichter. De top van de Dalsniba die we twee dagen geleden omhoog reden zien we niet eens liggen. Wanneer we aan de andere kant het volgende dal inrijden breekt de zon al door. Richting Lom rijden we door het Ottadal. In deze vallei liggen veel boerderijen en graslanden. Rond 10 uur komen wa aan in Lom.
Hier verzamelen zich al een aantal bussen op de parkeerplaats bij de staafkerk. Bij het naar binnen gaan van de kerk pikken we nog wat op van de Duitstalige rondleiding. We kijken nog wat rond in deze mooie kerk (uit +/-1150) nadat deze groep weer verder gaat. De volgende groep die binnenkomt krijgt een Zweedse rondleiding, en zelfs hier lukt het ons om er nog wat wetenswaardigheden uit te halen.
Detail staafkerk van Lom
In het dorp gooien we de tank nog even vol voordat we verder gaan over de Sognefjell. Deze weg begint in het Bøverdall aan een van de mooiste routes van het land. We passeren in dit heuvelachtige gebied tal van wielrenners die deel nemen aan de Jotunheimen ronde. De weg blijft stijgen totdat we op 1435m hoogte een prachtig uitzicht hebben over de bergtoppen in het Jotunheimen Nationaal Park. De meertjes in de omgeving zijn nog gedeeltelijk bevroren en op de bergen om ons heen ligt nog overal sneeuw en ijs. Als we met de verrekijker de grote sneeuwvlakte tegenover ons bekijken zien we dat er twee groepen op weg zijn naar de top van deze reus.
Jotunheimen

We dalen weer richting Lustrafjord. Bij Gaupne overleggen we of we nog een stuk verder rijden richting Nigardsbeen-gletsjer in het Jostedalsbreen Nat.Park. Omdat het nu toch al half twee is besluiten we terug te rijden omdat onze ervaring van gisteren hier toch niet overtroffen kan worden. Even verderop buiten een dorp is een strandje aan de fjord waar we even uitrusten voordat we de bergweg weer omhoog slingeren. Terwijl wij omhoog rijden komen we steeds vermoeiender uitziende wielrenners tegen die helling na helling doorvechten. Bij het prachtige uitzicht van de bergreuzen pakken we onze picknicktas uit en eten langs de weg gekochte aardbeien op onze broodjes. Vanaf Lom doorkruisen we de Valdresflya, een uitgestrekt wandelgebied. We zijn vandaag al meerdere malen bordjes tegen gekomen die ons waarschuwen voor rendieren, edelherten en elanden. De enige dieren die we tot nu toe op de weg zijn tegengekomen zijn geiten, schapen en koeien. In dit heuvelachtige gebied ligt ons overnachtingsadres voor vandaag, het Hoyfjellshotel in Beitøstolen. Het dorpje ligt in een skigebied en lijkt in de zomer wat ingeslapen. Ons hotel is een pleisterplaats voor bustoeristen. De gemiddelde leeftijd in de eetzaal is erg hoog. Het wandelingetje na het eten duurt erg kort als blijkt dat de winkeltjes die er zijn, al gesloten zijn. Op de kamer kijken we wat tv en werken het reisverhaal bij.
Kmstand 2768

Dag 14 Zondag 6 Juli
Als we vandaag uit Beitøstolen richting Oslo gaan rijden we voor het laatst door de eindeloze Noorse bossen. Er is op Zondagmorgen erg weinig verkeer op de weg. Rond half twaalf stoppen we in Jevnaker bij Hadeland glaswerk. Bij deze glasfabriek kunnen we zien hoe het handwerk glas wordt gemaakt. Het is jammer dat op zondag niet alle werkplekken bezet zijn. Naast een museum zijn er nog verschillende winkeltjes waar het glaswerk te koop is. Hier is het ons gelukt om toch nog wat leuke souveniertjes te kopen.
Aangekomen in Oslo rijden we naar Holmenkollen. Dit is de springschans uit 1892 van maar lieft 412 m hoog. Met uitzicht op deze schans eten we eerst even onze broodjes op want het is al bijna drie uur. Onder de skischans is een skimuseum met een interessant overzicht van de gehele geschiedenis. Om naar de top van de toren te komen nemen we eerst enkele trappen tot aan de lift die ons bijna helemaal naar boven brengt. Hierna moeten we nog enkele stijle trappen op om boven in de springtoren te komen. Het is indrukwekkend om vanaf hier de schans te kunnen zien.
Holmenkollen

We rijden hierna richting ons hotel. We laden onze spullen nog maar een keer uit. We kleden ons even om voordat we de metro richting centrum nemen. Omdat het zonnetje nog zo lekker schijnt (29 graden!) zitten de terrassen goed vol. We wandelen door de Karl Johans gate op zoek naar een restaurant. We lopen binnen bij het Mongolian barbeque restaurant. Bij het buffet kunnen we zelf de groente opscheppen. De kok bereidt het gerecht vervolgens met de zelf aangegeven saus en vleessoort. We hebben bescheiden opgeschept als blijkt dat buffet niet altijd betekent dat je meer dan éen keer mag opscheppen. Lekker, maar niet echt genoeg! We slenteren hierna richting de haven en Aker Brygge en daar maken we even een tussenstop bij Mac Donalds voor een burger. We sluiten deze dag af met een drankje op een terras voordat we de metro nemen naar het hotel.