Dag 9 Dinsdag 1 Juli
Na een lekker ontbijtje rijden we om half negen Sandane uit. Een kwartiertje later nemen we in Anda het eerste veer van vandaag. Nauwelijks 10 minuten later kunnen we in Lotte alweer van boord. We rijden richting Hellesylt langs het Hardindalsvatn-meer. Ook hier doorkruisen we meerdere tunnels langs de waterkant.
Geirangerfjord
In Hellesylt laten we de auto staan en gaan we te voet aan boord van het veer dat naar Geiranger gaat. Tijdens de tocht, die iets meer dan een uur duurt, doorkruisen we de gehele Geirangerfjord. Terwijl het zonnetje lekker schijnt genieten we boven op het dek van de prachtige omgeving. Als het veer in Geiranger korte stijd stil ligt om nieuwe passagiers aan boord te laten koopt Linda bij een stalletje op de kade heerlijke verse aardbeien die we meteen veroberen. Tijdens onze tocht terug naar Hellesylt wordt de boot begeleid door een stel zeemeeuwen die wat kruimels toegeworpen krijgen.
uitzicht boven op de Geirangerfjord
Als we in Hellesylt met de auto uitrijden stijgt de weg langs de bergen omhoog. Bij de volgende picknickplaats hebben we een prachtig uitzicht over de fjord die we zonet bevaren hebben. Het is inmiddels al twee uur dus we maken hier ook onze lunchstop. We zitten hier precies op het punt waar de Gerangerfjord en de Sunnylusfjord zich splitsen.
Tot bij Alesund is het vanaf hier nog zo'n 100 kilometer, maar bij Orneset nemen we voor de derde keer vandaag het veer. In Alesund is het druk met verkeer maar het Scandic hotel hebben we toch vrij vlot gevonden. Het is een mooi hotel aan de haven met een modern ingerichte kamer. Door een vooruitstekende glazen erker hebben we een prachtig uitzicht op de stad en de haven. We gaan hier nog even op zoek naar het plaatselijke Hertz-kantoor omdat Richard vandaag is opgevallen dat eest éen en daarna 2 koplampen kapot zijn. Het vervangen van een simpel lampje is bij zo'n moderne auto geen gemakkelijk karwei. Als we zijn aangekomen op het opgegeven adres blijkt Hertz te zijn verhuisd. Een zeer behulpzame garagemedewerker wil voor ons wel even bellen. Hij zegt dat Hertz morgenvroeg met ons kontact opneemt. Terug bij het hotel geniet Linda eerst van een lekker bad voordat we tegen 19.00 uur naar het Fjellstua-uitkijkpunt rijden.
Alesund

Hier is goed te zien dat Alesund uit verschillende eilandjes bestaat. Nadat we hiervan terug bij het hotel zijn, merken we dat alle parkeerplaatsen in de garage bezet zijn. Het duurt even voordat we een plekje vinden dat niet voor vergunnningshouders is of waar je 24-uur per dag moet betalen.

Terwijl we hierna door de stad en langs de haven wandelen zien we dat de keuze in restaurants niet erg groot is. We lopen tot slot bij een chinees restaurant naar binnen waar we twee heerlijke schotels gereserveerd krijgen. Voordat we hierna terug gaan naar het hotel maak Linda nog een paar leuke foto's met een donkere wolk tegen een rode avondschemering.
Kmstand 1811

Dag 10 Woensdag 2 Juli
Om 8.00 u gaat op onze hotelkamer de telefoon. De receptie heeft telefoon voor ons van Hertz. Bij het doorverbinden gaat er iets fout. Terwijl we ons wassen en aankleden wachten we af of het gesprek opnieuw wordt doorverbonden. Als dat niet gebeurd gaan we om half negen naar beneden om te ontbijten. In de hal blijkt de medewerker van Hertz al die tijd op ons gewacht te hebben; communicatiefoutje! We lopen met haar het probleem even door. Zij adviseert ons bij een tankstation hulp te vragen bij het verwisselen van de lampen. We schuiven nu toch maar eerst aan bij het ontbijt voordat we op zoek gaan naar een tankstation. Nadat we onze koffers hebben ingeladen rijden we de stad uit en vinden een paar straten verder al een tankstation. We moeten hier even wachten totdat de behulpzame jongeman ons helpt. Hij heeft er toch ook zo'n twintig minuten en een paar binnenmondse vloeken voor nodig, voordat hij in de zeer beperkte ruimte onder de motorkap de twee lampen vervangen heeft. De weg naar Andalsnes vlot vervolgens snel en hierna beginnen we aan weg 63.
De Trollstigvei (trollenpad) is de meest bekende slingerende bergpas van Noorwegen. Op het uitzichtspunt bovenaan de pas is goed te zien hoe kronkelend de weg langs de berg omhoog gaat.
Trollstigen
In Valldal nemen we waarschijnlijk voor de laatste keer deze vakantie de veerboot. Bij de aanlegplaats staan een aantal jonge meisjes een zakcent te verdienen met het verkopen van kersen. Ze smaken net zo heerlijk als dat ze er uit zien. We naderen Geiranger vanuit de bergen en we dalen af naar het dorp via de adelaarsweg. Alweer een bochtige weg die op korte tijd grote hoogte overbrugd. Het uitzicht op de Geirangerfjord is schitterend. We doorkruisen het op de cruise-toeristen gerichte dorp en rijden aan de ander kant de bergen weer in op weg naar de Hole Hytter-vakantiehuisjes. De rustieke houten huisjes hebben een prachtige ligging op de kop van het fjord.
Uitzicht vanuit ons huisje

De rest van de middag genieten we in de zon van het uitzicht. Het is al bijna half acht als we de berg weer naar beneden gaan. Het dorpje is maar klein en na een korte wandeling gaan we wat eten in een van de weinige restaurantjes. We eten hier lekker en voor een redelijke prijs. Op het terras voor ons huisje zien we daarna de zon tussen de bergen verdwijnen. Met wat te drinken erbij lezen we wat er de volgende dagen allemaal te beleven vlat in de omgeving.

Kmstand 2042

Dag 11 Donderdag 3 Juli
We worden vanochtend lekker pas om negen uur door de wekker wakker gemaakt. Op de achtergrond horen we het geruis van watervallen in de buurt van het huisje. Vanaf ons terrasje kunnen we tijdens het ontbijt zien dat de eerste cruiseschepen alweer in de fjord hebben aangelegd. Het zonnetje schijnt alweer lekker als we even later de berg op lopen richting Storseterfossen-waterval. Het is een wandeling met een pittige stijging. Eenmaal boven is het even zoeken naar het paadje dat ons langs de rots tot achter de waterval brengt. Het is een unieke ervaring om het water op deze manier na beneden te zien storten.
Linda wandelend naar de waterval
Cruiseschip in de fjord
Terug op het beginpunt van de wandeling bij de Vesteras-boerderij drinken we op het terras eerst wat cola. We besluiten hierna om ook naar het uitzichtspunt bij de Vesteras-hut te lopen. Deze iets makkelijker begaanbare weg heeft toch nog een aardige klim en afdaling. Het uitzicht recht op de baai van de fjord geeft een goede blik boven op de cruiseschepen.
Afgedaald richting ons huisje halen we bij de receptie annex kiosk warme wafels met jam en room. Deze lunch eten we lekker op ons terrasje op. Rond twee uur stappen we in de auto en rijden verder de bergen in, Geiranger uit.
Dalsnibba
We gaan op weg naar Dalsnibba. Een berg van 1465m hoog met een uitzichtspunt op de top. De tolweg naar de top heeft hellingen van 12% en géén vangrail. Hij leidt naar het hoogste punt dat je in Noorwegen met de auto kunt bereiken. De weg ernaar toe en het uitzicht zijn adembenemend.

Terug in Geiranger rusten we lekker uit met een boek in de zon. Als er tegen zeven uur een paar grotere wolken voor de zon schuiven gaan we ons douchen en omkleden. We gaan vanavond eten bij hetzelfde restaurantje als gisteren. Nu valt de keuze op hamburgers en vis met frietjes en sla.Hierna wandelen we nog even langs de kade richting veerboot. We proberen in de winkeltjes nog een leuk origineel Noors souvenir te vinden, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Voordat we weer naar boven rijden doen we bij de enige supermarkt nog wat inkopen voor de komende dagen.