Dag 5 Vrijdag 27 Juni
Vanochtend hebben we ons hele hebben en houden weer in de auto gestouwd en we verlaten Stavanger en gaan weer met de veer naar Tau. Het zonnetje schijnt al heerlijk en boven op het dek kunnen we uit de wind even lekker zitten. In Tau begint onze tocht richting Bergen met de Ryfylkevei, de weg langs de Boknafjord. Bij het plaatsje Hjelmeland nemen we de veerboot naar Nesvik. Vanaf het plaatsje Sand rijden we langs de uitlopers van de fjorden. We hebben prachtige uitzichten op de omliggende bergen die weerspiegelen in het water. De eerste gletsjer zien we als we na een lange tunnel de berg uit komen gereden. Deze enorme ijsvlakte is de Folgefohn-gletsjer. Over de Sudalsvegen verder richting Odda. Langs de weg buldert de Lätefoss waterval naar beneden die zich heeft gesplits in 2 stromen.
Latefoss
Folgefohn-gletsjer.

De weg kronkelt verder langs de oever van de sørfjord, een zijtak van de Hardangerfjord. De weinige ruimte langs de oevers wordt hier benut voor fruitteelt. We passeren hier kersen-, appel- en perenbomen. Om deze fruitboemen goed te bevruchten staan er overal bijenkorven. In het dorpje Brimnes nemen we het veer naar Bruravik. We rijden nu langs de andere oever van de fjord het laatste stuk naar Bergen. Omdat het inmiddels vijf uur is stoppen we voor de tweede keer vandaag om een hapje te eten. Vanaf Bergen moeten we zo'n 30 kilometer verder naar het appartement in Hagavik. Het is bijna half acht als we daar aankomen en de receptie is inmiddels gesloten. Er hangt een berichtje voor ons dat de sleutel op de deur steekt. We laden onze koffers weer uit en wachten op de eigenaresse die ons handdoeken en beddegoed brengt. Zoals beloofd bellen we nog even naar huis om te laten weten hoe het met ons gaat. Vermoeid van de lange dag rijden we naar het nabij gelegen stadje voor een snelle hap. Het eten geeft ons weer wat energie en na een frisse douche in het appartement gaan we lekker naar bed.
Kmstand 1132

Dag 6 Zaterdag 28 Juni
Na de lange dag van gisteren slapen we vandaag een beetje uit. Tegen negen uur maken we voor ons zelf een ontbijtje en rond tien uur vertrekken we richting Bergen. We parkeren de auto aan de rand van de stad en wandelen door het park naar het centrum. In de haven leggen we onze reservering voor de fjordtour van morgen vast. Even verderop wordt alle soorten verse vis verhandeld op de bekende vismarkt. Richard probeert hier een broodje walvis (laat het Greenpeace niet horen!).
Vismarkt in Bergen
Langs de kade liggen de gerestaureerde huisjes van Bryggen. Bij het nabij gelegen Bryggenmuseum sluiten we ons aan bij een rondleiding door dit historische stadsdeel. We verkennen hierna de nauwe straatjes tussen de aan elkaar gebouwde huizen. Bij een restaurant in éen van deze panden ploffen we neer voor en lekkere hap.
Bryggen in Bergen

In de winkelstraat zijn de meeste winkels nog open en we wandelen er op ons gemak doorheen. Om een beter uitzicht over de stad en de haven te krijgen gaan we met de Fløybaan mee. Dit kabeltrammetje brengt ons binnen enkele minuten naar 320 m hoogte. Op deze berg kunnen we de hele omgeving zien. Zoals veel Noren doen gaan we even onder een boom in het gras liggen om van het uitzicht te genieten voordat we met het trammetje weer naar beneden gaan. Het is inmiddels bijna half zeven en we gaan op zoek naar een restaurant. De keuze valt op een oude bekende uit Egypte en Amerika; Fridays. De lekkere spare ribs en kip wordt gevolgd door een heerlijk toetje. Met een volle buik wandelen we nog even door de stad voordat we de auto ophalen en terugrijden naar ons appartement in Hagavik.
Kmstand 1196

Dag 7 Zondag 29 Juni
Omdat onze boot voor de Fjordtour om 8 uur in de haven in Bergen vertrekt moeten we al om zes uur opstaan. Na het ontbijt zijn we al voor zeven uur de deur uit op weg naar Bergen. De stad slaapt nog als we door het centrum naar de haven lopen. Stipt om 8.00 u vertrekt de expressboot richting Sognefjord. Het is vandaag wat bewolkt en tussen de eilandjes voor de kust hangen de wolken net boven het water. Verderop in het fjord is het mistig en begint het te regenen. Het beperkt het uitzicht en het geschommel van de boot doet ons even indutten. Als we hierna boven op het dek gaan kijken stopt het zelfs met regenen en breekt de zon door. Het is een prachtig gezicht om de fjorden vanaf het water te bekijken. De boot ligt zelfs even stil bij een waterval die vanaf de berg het fjord in klatert. Tijdens de vaart richting Flåm leggen we in verschillende plaatsjes even aan om passagiers te laten op- en afstappen. Er stappen zelfs passagiers over van een veerboot terwijl we midden in het fjord tegen elkaar aanmeren.
Sognefjord
Aangekomen in Flåm, het eidpunt van deze fjord, hebben we ruim een uur de tijd om wat te eten en rond te kijken. Er liggen zelfs een aantal winkeltjes en wat resaurants in de haven. Richard heeft rendierhamburgers en Linda heeft gerookte zalm met knackebrood, roerei en aardappelsalade. Hierna stappen we op de Flåmbaan. Deze trein overbrugt in 20 kilometer een hoogteverschil van 866 m. Hij brengt ons langs de bergwand door het dal omhoog wat een aantal schitterende uitzichten biedt. Halverwege de route maakt de trein een korte tussenstop bij de Kårdalsfoss-waterval. Hier wacht het hele treingezelschap een muzikaal intermezzo met twee danseressen op een rots bij de waterval. Als de trein op het station van Myrdal stopt heeft hij op het hele traject 20 tunnels doorkruist.
Kardalsfoss-waterval

Wij stappen hier over op de expresstrein die via Voss terug naar Bergen gaat. Na een prachtige route tussen de met sneeuw bedekte toppen blijkt in Voss dat de Noorse spoorwegen net als onze NS ook wel eens problemen hebben. Vanwege een stroomstoring is er geen treinverkeer mogelijk richting Bergen en de reizigers worden met bussen vervoert. Deze bussen staan gelukkig al klaar en uiteindelijk zijn we zo'n half uurtje later dan gepland weer in Bergen. We lopen eerst even richting auto om de regenjas aan te trekken want er hangen nog altijd een paar grijze wolken boven de stad. We eten vanavond bij Peppe's Pizza een favoriet bij de Noren. De grote pizza gaat bijna zonder te zuchten helemaal op. Als we hierna vermoeid richting auto teruglopen zijn zelfs de laatste regenwolken verdwenen.
Kmstand 1261

Dag 8 Maandag 30 Juni
Vanochtend loopt de wekker op de normale tijd van half acht af. Na het ontbijt ruimen we onze koffers en de rest van de spullen weer in de auto. Om half negen rijden we langs de Sorfjord richting Voss. Net als op de weg tussen Stavanger en Bergen volgen de tunnels zich hier in een snel tempo op. Na Voss kronkelt de weg met een aantal haarspeldbochten snel de hoogte in. We zitten al snel tussen de besneeuwde bergtoppen en de bergmeertjes in. Het ijs is op deze meertjes nog niet helemaal ontdooit. Langs de kant van de weg zien we een boerenhut die zelfgemaakte geitenkaas verkoopt. Een stukje verder lopen de geiten ook over de straat en trekken zich niets van de automobilisten aan.
Geiten onderweg
Op de vlakte tussen de bergen heeft een groep Samen hun kamp opgeslagen. Ze verkopen de huiden en de geweien van rendieren. Zelfs op deze hoogte zijn her en der verspreidt de huisjes van de Noren te zien. Bij een picknickplek langs een beekje eten we ons brood op. Bij Vangsness nemen we het veer over de Sognefjord richting Dragsvik. We rijden hier door het glooiende akkerland, waar veel boeren bezig zijn hun grasvelden te maaien.

Bij Skei maken we een tussenstop aan het Jølstavatn-meer. We luieren langs de waterkant in het gras en lezen wat. Als we een uurtje later verder rijden is het nog maar een kort stukje richting Sandane.

Jolstavatn-meer

Het is half zes als we bij het historische Gloppen hotel aankomen. Dit hotel is gebouwd in 1866 en heeft zijn rustieke stijl behouden. Na het inchecken gaan we in het dorp even de voorraad voor onderweg inslaan. Om half acht schuiven we in de eetkamer aan voor het diner. De inrichting met antieke meubels en spulletjes stamt uit de begintijd van het hotel. Onder genot van sfeervolle pianomuziek uit de lobby eten we de soep. Gevolgd door zalm en ijs met vruchten als nagerecht. Als we rond negen uur nog even op pad gaan staat de zon nog hoog aan de hemel. Even buiten het dorp ligt de Eidsfossen-waterval. Hij is 33 meter hoog en éen van de grootste zalmtrappen. We hebben goed gekeken maar er was geen zalm te zien,het is zeker niet de tijd. Terug in het hotel krijgen we de rest van de avond om met de films op Canal+ op onze goede kamer.