Dag 1 Maandag 23 Juni
We vertrekken vandaag rond 8 uur thuis waarna we met de bus en de trein richting Schiphol gaan. Nagenoeg zonder vertraging zijn we rond half twaalf in de incheckhal. Hier schuifelen we rchting KLM-balie waar onze koffers eerst gescand worden vanwege de strengere veiligheidsmaatregelen. We hebben hierna nog een uurtje om bij Burger King een "mega"-burger te eten. Bij een computerinformatie stand hebben we nog even de kans om een mailtje naar huis te sturen. Omdat het daarna nog een heel eind lopen is tot we aan onze gate zijn, zijn we een van de laatste die inchecken. We kunnen ook meteen aan boord van het toestel (B-737-300). We stijgen stipt op tijd op en zien onder ons al snel niets anders meer dan dikke wolken. Het aangeboden broodje slaan we beleefd af en hierna dommelen we even weg. Na ongeveer anderhalf uur landen we om kwart over drie op het vliegveld van Oslo. Na het oppikken van de koffers gaan we richting auto verhuurbalie van Hertz. Waar na een 10 minuten een volgetankte Hyundai matrix voorgereden wordt. We kunnen nu op weg naar ons Rica hotel in het centrum van Oslo, zo'n 40 kilometer verderop. Met de duidelijke routebeschrijving van de reisorganisatie rijden we er zo naartoe. Rond 17.00 uur kunnen we op de hotelkamer even uitpuffen. Een uurtje later nemen we even verderop de metro naar hartje Oslo. We verkennen hier het vernieuwde havengebied met leuke winkeltjes en restaurantjes. Vanwegen de aanhoudende regen duiken we rond half acht binnen bij een Indiaas restaurantje. Het eten is heerlijk en wordt duidelijk ook gewaardeerd door Indiase bewoners van Oslo. De dichtsbijzijnde metrolijn brengt ons daarna binnen een paar minuutjes weer terug naar het hotel. We laten het thuisfront even weten dat we goed zijn aangekomen en hierna kijken we nog een leuke film zonder op de Noorse ondertiteling te letten. Na inspectie van de Noorse bedden (veel te plat kussen, geen instopstrook, wel lekker lang bed) gaan we toch maar onder zeil.
Beginstand km 0
Eindstand km 44
Dag 2 Dinsdag 24 Juni

Het opstaan wil vanochtend nog niet zo lukken. Na de eerste gereserveerdheid tegenover de bedden hebben we toch heerlijk geslapen. Het ontbijt bevestigd ons vermoeden dat de Noren houden van een stevige start. Alles is aanwezig; worst, kaas, jam, cerreals, ei, spek, haring, fruit, jus d'orange, brood, crackers, broodjes, etc.. Hierna rijden we tegen de stroom in Oslo uit. In Heddal bezoeken we de grootste staafkerk in Noorwegen. Dit houten bouwwerk uit 1147 is geheel gebouwd zonder ijzeren verbindingen.

Staafkerk Heddal

Hardangervidda hoogvlakte
We vervolgen onze route over de landschappelijke mooie weg langs de hoogvlakte van de Hardangervidda. Bij het bezoekerscentrum van dit Nationale Park hebben we een prachtig uitzicht over de vlakte, het water en de uitgestrektheid van de met sneeuw bedekte bergen.

Onze weg slingert verder tussen de bergen en langs het water door richting Hovden. In het Hoyfjellshotel melden we ons als éen van de eersten voor de overnachting. Hierdoor hebben we de tijd om even uit te rusten en een paar rondjes te zwemmen voor het eten. Bij het dinerbuffet blijkt dat het hotel inmiddels aardig is volgelopen. De keuze tussen voor-, hoofd- en nagerecht is wel zeer uitgebreid. Bij het voorgerecht zijn verschillende soorten vlees, vis en garnalen uitgestald. En na het hoofdgerecht moeten we nog plaats overhouden voor de mousse, het ijs en de vruchten.
Kmstand 369

Dag 3 Woensdag 25 Juni

Na een stevig ontbijt met oa. spek en ei verlaten we Hovden. We vervolgen de prachtige weg door het Setesdal omringd door bomen, bergen en vooral veel water. Deze route heet de Suleskarvegen. Onderweg stoppen we even om bij een meertje te voelen hoe koud het water is. Nou echt koud hoor! Verderop veranderd de weg in een smalle bergpas die ons over de besneeuwde hellingen voert. Prachtige uitzichten om ons heen met wederom veel meertjes en riviertjes.

Linda aan het water
In het volgend dal nemen we bij het dorpje Gilja een zijweggetje naar de Frafjord. Deze mooie rit brengt ons aan de voet van de Manefoss, de hoogste waterval van de regio. Op de parkeerplaats beginnen we aan de "korte wandeling" die al direct meer weg heeft van een flinke klauterpartij. De modderige paadjes zijn bezaaid met rotsblokken en boomstronken en overbruggen flinke hellingen. Eenmaal boven is het uitzicht op de waterval adembenemend en het vooruitzicht van de terugweg ontmoedigend. We komen toch ook weer zonder kleerscheuren beneden en strijken neer bij de picknicktafels. De soep en de broodjes smaken goed na deze inspanning.
Manefoss

Na deze stop rijden we verder richting Stavanger. We logeren de volgende 2 nachten in het Rainbow Maritiem hotel. De routebeschrijving brengt ons in dit geval niet in éen keer naar de goede plek. Eenmaal aangekomen blijkt ons hotel midden in het stadscentrum te liggen. Van hieruit wandelen we door de haven en de straatjes van Stavanger. De smalle straatjes en de leuke huisjes bieden een mooie aanblik. We informeren bij het toeristen-kantoor naar de vertrektijden van het veer dat we morgen nodig hebben.

Oude stadsdeel Stavanger

Ook vullen we onze voorraad aan zodat we morgen onderweg ook nog wat lekkers hebben. Terug op de kamer nemen we de plannen nog even door. Uit de vele restaurants die we in de stad hebben gezien valt onze keus op het Thais restaurant. We worden hier goed bediend met een lekker 3-gangen-menu. Terwijl we terugwandelen kopen we nog wat ansichtskaarten die we daarna op de kamer schrijven naar het thuisfront.
Kmstand 640

Dag 4 Donderdag 26 Juni
Met alweer een stevig Noors ontbijt achter de kiezen gaan we met de veerboot van Stavanger naar Tau. We zijn hier al voor negen uur terwijl het veer pas om 9.25 u zou vertrekken. Maar al snel kunnen we aan boord en om negen uur verlaten we de haven. We varen tussen eilandjes door die nog omgeven worden door een sluier van ochtendmist. Een kleine 40 minuten verder kunnen we in Tau alweer van boord. Hier wordt de weg naar de Preikestolen al aangegeven.
Dit gigantische granieten rotsblok steekt 604 m boven het water van de Lysefjord uit. Een pittige wandeling van 2 uur of 3.8 km brengt ons naar de top. We hebben gisteren al een voorproefje gehad van een Noorse wandeling dus we zijn niet verrast als het een klauterpartij over rotsblokken blijkt te worden. De wandelstokken zijn een grote hulp bij het overwinnen van hindernissen. Een aantal korte tussenstops later bereiken we na een laatste duizelingwekkende bocht de top. Bovenop de Preikestolen lopen we voorzichtig richting de kant om een blik naar beneden te werpen. We genieten hierboven van het heerlijke zonnetje terwijl we even uitrusten en iets eten en drinken.

Preikestolen

Bovenop de Preikestolen

Richard uitrustend
Het afdalen is dan wel niet zo vermoeiend als het klimmen maar een stuk belastender voor knieen en tenen. Bij het meertje dat halverwege ligt laten we onze voeten dan ook graag even uitrusten in het koude water. Met nieuwe energie trekken we verder maar het laatste steile slingerpad met losse kiezel is erg vermoeiend. Terug op de parkeerplaats laten we ons een lekker ijsje goed smaken.

We gaan met de auto terug richting Tau. Op een picknickplaats langs de weg eten we onze broodjes op. Als we in de haven van Tau aankomen zien we dat het veer nog maar net is aangekomen. Doordat de ferry wat vertraging heeft kunnen we toch nog mee en dat scheelt een uurtje wachttijd. Terug op de hotelkamer hebben we even geen puf meer en rusten we wat uit. Het is al tegen achten als we bij de chinees wat gaan eten. Omdat het zonnetje nog steeds schijnt ploffen we nog even op een terrasje neer in de haven. Hier zijn alle tafeltjes bezet en het is dan ook een goede plek om in de ondergaande zon de flanerende Noren te bekijken.