Vrijdag 21 Juni
Vandaag wordt het onze derde dag in Yellowstone N.P. We weten inmiddels dat we door de wegwerkzaamheden pas vanaf 9.00 uur de weg tussen Madison en Norris op kunnen. Dus staan we vandaag pas om 7.30 uur op. We ontbijten, doen boodschappen en gooien de tank vol en rijden om 8.30u door de parkingang. Om 9.00 uur schuiven we aan bij de rij wachtende om richting Canyon Village te rijden.

Gran Canyon of Yellowstone

Hier bevind zich de Grand canyon van Yellowstone. We rijden langs de North canyon rim naar Inspiration Point waar we een mooie doorblik hebben in de canyon. Bij de volgende stop, Red Rock point, maken we een korte maar pittige wandeling naar een uitzichtspunt van de Lower Falls.
Linda  near the Lower Falls
De weg terug omhoog is een echte "kuitenbijter". Om deze Lower Fall nog beter te bewonderen lopen we naar het punt vanwaar hij 93 meter naar beneden buldert. Ook hier is het pad erg steil. We steken de Yellowstone River over naar de South Rim van de canyon. We wandelen van het uiterste punt, Artist Point, naar het uitzichtspunt van de Upper Fall. Onderweg langs de rand van de canyon hebben we alle tijd om de prachtige kleuren, de snelstromende rivier en de watervallen te bewonderen. Vanaf hier rijden we door Hayden Valley tot aan Mud Volcano. Deze borrelende modderpoelen kunnen niet tippen aan de andere heetwaterbronnen. Al dit wandelen heeft ons hongerig gemaakt en we zoeken snel een picknickplek op. Hier vlakbij liggen Le Hardy Rapids. Bij de stroomversnellingen in de rivier zien we de forellen tegen de stroom in zwemmen en springen om in hun geboortewateren kuit te schieten. Voorbij Lake Village rijden we langs Yellowstone Lake. Met de bergen op de achtergrond en de dennenbomen op de voorgrond heeft dit plaatje veel weg van Canada. In West Thumb stoppen we om voor de tweede keer de prachtige veelkleurige heetwaterpoelen nog eens te bekijken. Het is hier dit keer aanmerkelijker warmer dan Woensdag.

Warmwaterbron in Biscuit Basin

Een stukje voorbij Old Faithfull wandelen we rond het Biscuit basin. Hier pruttelen meerdere wat kleinere geysers bij Saphire Pool. Bij het Midway Geyser Basin liggen Excelsior, een potentiële grote 'spuiter' en Grand prismatic, de grootste warmwaterbron van Yellowstone.

Het Lower Geyser Basin bekijken we via de Firehole Lake Drive. De hier gelegen Great Fountain Geyser vertoont al enige activiteit als we komen aanrijden. Volgens de 'experts' zal het niet meer lang duren voordat de meest indrukwekkende geyser in Yellowstone tot uitbarsting komt. Op de bankjes wachten we zo'n drie kwartier tot het dan echt begint. Het is inderdaad geen kleintje. Volgens de boeken spuit hij tot 60 meter hoog.
Great Fountain Geyser
Het is inmiddels bijna 19.00 uur als we het park voor het laatst uitrijden. We laten ons vanavond de hamburgers bij het Amerikaanse diner good smaken. Als we nog wat langs de winkels lopen betrekt der lucht en later knallen de donders.