Vrijdag 9 Juni
Om half acht worden we wakker gebeld. Zodat we na ons ontbijt om half negen klaar staan voor de excursies. Dit wordt iets later want enkele van onze groepsleden zijn naar de wake-up call weer ingedoezeld. Toch nog redelijk op tijd vertrekken we met ons busje door Aswan naar de graniethouwerij waar de 41m hoge, 10.500 ton zware onvoltooide obelisk ligt. Dit lijkt een bijna onmogelijke klus die ze in die tijd (+/- 1500 v.c.) geklaard hebben.
onvoltooide obelisk
Philea tempel
De reis gaat verder over de 55 m hoge High Dam die 64% van Egypte van stroom voorziet. Na deze tussenstop volgt Philea tempel die in z'n geheel verplaatst is naar Angilika-eiland toen na de bouw van de High Dam het hele Philea-eiland onder water kwam te staan. De tempel van Isis werd in stukken uit elkaar gehaald en weer opgebouwd op het nabijgelegen Angilika-eiland. Het bootje dat ons naar het eiland heeft gebracht maakt op ons verzoek een rondje over het meer dat tussen beide dammen ligt. Het verkoelende windje dat hier waait is zeer aangenaam.

Op de terugweg maken we nog even een commerciele stop bij een papyrusfabriek waar handgemaakte papyrussen te koop zijn. Na de lunch en een paar lekkere uurtjes op het zonnedek gaan we erop uit met een koetsje voor een stadsrondrit met oa. de Aswan moskee en de bazaar. Vervolgens kunnen we bij een Nubies gasthuis genieten van de lekkere thee, het mooie uitzicht overde Nijl met zijn kleine eilandjes en een mooie zonsondergang. Vervolgens schuiven we aan bij het diner, waarna we snel gaan uitrusten voor het zeer vroege programma van dag 4.

Uitzicht over Aswan
Zaterdag 10 Juni
Ingang Abu Simbel
Vandaag begint onze dag al om half 5. Het is bijna onmogelijk vroeg maar om de tempels van Abu Simbel te bezoeken moet je iets over hebben. Na het ontbijt worden we om half zes opgehaald door de bus om naar het vleigveld van Aswan te gaan. We zijn hier lekker op tijd zodat we om 6.15 uur kunnen vertrekken. Maar het personeel is er nog niet klaar voor. Na ongeveer 3 kwartier vertrekken we dan toch. Een half uur later landen we in Abu Simbel. Het aanzicht van de tempel van Ramses II is schitterend.
De 4 kollosale beelden gemaakt naar zijn gelijkenis, op verschillende leeftijden, zijn zeer indrukwekkend. de ons voor de trip toegewezen gids geeft buiten uitlag over de tempel, waarna we zelf binnen kunnen gaan kijken. De tweede tempel op de plaats liet Ramses II bouwen voor zijn lievelingsvrouw koningin Nefretari. deze tempel is kleiner en de beelden aan de voorkant zijn toch nog steeds indrukwekkend. Nadat we nog wat hebben rondgekeken en foto's hebben gemaakt is het alweer tijd om terug naar het vliegveld te gaan.
Als we weer terug zijn op de boot doen we nog snel een dutje voordat we gaan lunchen. In de namiddag varen we met een fellouka over de Nijl. De wind is inmiddels gaan liggen dus moeten roeispanen worden gebruikt om de vaart er een beetje in te houden. We worden onderweg toegezongen door een jongetje in een klein bootje dat langs ons peddelt. Met zijn Franse liedjes verdient hij een paar Egyptische ponden. S'avonds treden in de bar Nubische trommelaars op, waarvan de danser met duizelingwekkende snelheid kan ronddraaien. Daarna "prive"-disco voor de sunairgroep en begeleiders.