zaterdag 8 Juni

Vertrek om 12.50 uur, bij zeer zonnig en warm weer met volgeladen auto. Kmstand 94.047
Aankomst IJmuiden om 15.30 uur na een vlot verlopen reis.
In IJmuiden-haven een bakje vis gegeten en een pilsje gedronken op de visserijdagen. Inschepen om half vijf waarna we om half zeven het ruime sop kiezen met een stevige frisse bries in de rug (lange broek aan, jas aan). We verkennen onze "ruime" hut en de rest van de boot waarna we rond 10.30 ons op beide oren proberen te leggen voor een goede nachtrust

Zondag 9 Juni

We zijn al voor de wekker van 9 uur wakker, waarna we ons één voor één wassen en aankleden. Boven op het dek genieten we hierna van een lekker zonnetje en de aankomende kust. Om 10 uur legt de boot aan waarna we koers leggen naar Newcastle (links,links,links). Het weer is zonnig en 16 graden. Vanaf nu Engelse tijd dus is het hier 9 uur.
In Newcastle rondgewandeld en gegeten bij Mc Donalds. Daarna door na Durham waar we het kasteel en de kathedraal bezichtigd hebben.

Durham castle

Hier hebben we bij een plaatselijk riviertje gekeken naar de roei-regatta van de universiteiten. Om 16.00 u vertrekken we naar ons 1ste overnachtingsadres in Stanley. We hebben  hier een mooie ruime kamer in het landelijk gelegen huis. Voor het eten in een nabijgelegen hotel, reserveren we vast de volgende bed&breakfast adres voor de volgende nacht.

Maandag 10 Juni
High Force

Om 8.30 u loopt de wekker af en in de gang ruikt het al heerlijk. het ontbijt is zeer uitgebreid met spek, ei, worstjes, cornflakes en toast. Om half tien vertrekken we door een schitterend  natuurgebied ( de Pennidale) naar de High force, onderweg bankstop in Stanshope).

Om 12.00 uur rijden we door naar Penrith waar we onderweg langs de kant wat eten, daar komt een hermelijn of fret nieuwsgierig rond de auto huppelen. We maken in Alston een stop voor een ritje in een stoomtrein, maar deze rijdt helaas niet op maandag. Onderweg naar Ullswater bekijken we Dalemain house + garden. Verder langs het zeer heuvelachtige gebied (20% stijging) naar het stadje Windermere. S'avonds eten we in de Grey's inn waar we na een wandeling door het stadje nog een pintje gaan pakken. We besluiten de avond met het weersoverzicht op tv.
Km stand 94.524,  het weer is wisselvallig af en toe een drupje water.

Dinsdag 11 Juni
We staan om 8 uur op voor een lekker ontbijt. Bij de bakker in Windermere kopen we de broodjes voor tussen de middag. En we kopen kaarten en postzegels voor de thuisblijvers.
Daarna vertrekken we naar Leaven om daar de Leavens Hall gardens te bekijken, terwijl de regenbui recht boven ons hangt, maar een oplossing is snel gevonden, we kunnen zitten onder een grote taxus. De tuin met oa. buxus en taxus is geweldig en het huis ( dat pas om 12.00 uur open gaat) doet er niet voor onder.
Leavens Hall gardens
Hierna gaan we verder op weg langs het Coniston water. Hier houden we een picknick langs de weg met uitzicht op het meer en de omringende beboste bergen. De route gaat verder langs verschillende meren en riviertjes naar het stadje Keswick (drup,drup), waar we een tijd rondkijken. Op een nabijgelegen berg ligt de Castlerigg Stone Circles (waaien,waaien). Vervolgens rijden we door naar Carlisle, waar een zeer mooi ingerichte kamer op ons wacht. 'S avonds hebben we heerlijk en helemaal alleen gegeten bij het Indiaas restaurant Taj Mahal. Daarna zijn we terug naar huis gewaggeld.