Dag 1 zaterdag 20 juli

Op zaterdag rond de middag kunnen we de camper ophalen.
We fietsen er samen naar toe zodat we met z'n allen met de camper naar huis kunnen rijden.
We krijgen uitgebreide uitleg over hoe alles werkt. Het monteren van de fietsen is nog wel even werk maar dan kunnen we op pad. Eenmaal thuis kunnen we beginnen met alle spullen die klaarliggen een plekje in de camper te geven.
Gelukkig is het bewolkt maar nadat ik zo'n 100x(!) trap op - trap af, camper in - camper uit ben geweest krijg ik het erg benauwd.
De kinderen hebben hun plekje in orde gemaakt en willen ook in de camper avond eten.
Even proefdraaien hoe dat gaat. Laatste dingetjes en dan kunnen Bram en Koen naar bed.
Het is nog een tijdje onrustig maar dan wordt het eindelijk stil.

Kmstand 8744

Dag 2 zondag 21 juli

We vertrekken op zondag morgen na een onrustig begonnen nacht (feestje bij de buren)
Richard heeft met de kinderen al in de camper geslapen, ik nog een nachtje in mijn eigen bed.
Na een snel ontbijtje in de camper zijn we klaar om te vertrekken.
De Tom-tom stuurt ons door de eerste smalle straatjes richting autoweg.
Na ongeveer 2 uur willen we op de parkeerplaats bij de Moseltalbrucke stoppen maar hij is helemaal vol.
Er zit niets anders op dan door te rijden naar een andere die minder vol is.
We rijden ondertussen van baustelle naar baustelle en schuiven aan om weer een heel stuk 80 te rijden.
Buiten is het heet dus we pauzeren in de camper. Ons eindpunt van vandaag ligt bij Waldkirch in  het Schwarzwald.
De camping Elztalblick heeft gelukkig een plekje voor ons en hoeven we niet verder te zoeken.

We zetten de camper op z'n plek en zetten onze spulletjes buiten. Dan is het tijd om even in de schaduw uit te puffen.
De lekkere geurtjes uit het restaurantje lokken ons rond etenstijd naar beneden.
We smullen van Flamkuchen en Hänchen van Grill. Het Weizenbier (0.5L) dat we hierbij drinken slaat echter in als een bom.
Na het eten wandelen we een stukje tussen de velden door terug naar de camper.
Als Bram en Koen met hun netje in het veld sprinkhanen vangen val ik in mijn stoel in slaap.
Eventjes lekker douchen voordat de kinderen gaan slapen.
Het is weer even onrustig maar iets sneller stil.
Niet zo veel later gaan ook wij naar bed.

Kmstand 9273.

Dag 3 maandag 22 juli

Gelukkig koelde het goed af vannacht en was het lekker slapen in de camper.
Rond 7 uur wordt het onrustig in de camper en houdt het wiebelen maar moeilijk op.
Rond half negen houden we het voor gezien en staan we op. Richard en Koen gaan zich wassen en halen frisse Brötchen.
Bram en ik ruimen op in de camper en daarna ook wassen. Dan kunnen we lekker buiten ontbijten.
Als wij hierna alles in- en op ruimen spelen de kinderen nog wat. Dan sluiten we aan in de file door Waldkirch.
De tunnel is gesloten en al het verkeer moet door het dorpje.
Bij het tankstation gooien we de tank vol en vragen we om hulp om de losgeraakte klemmen weer vast te zetten.
Voordat we van hieruit gaan beginnen aan de Schwarzwald panoramastrasse blijkt dat de max. breedte 2.1m is.
Wij zijn ongeveer 25cm breder. Dat plan gaat dus niet door.
Wij rijden van Waldkirch dus rechtstreeks naar Luzern aan de Vierwald Stättersee, zo'n 220km.
Op de snelweg nog voor de Zwitserse grens worden we er bij een verkeerscontrole uit gehaald.
Ze controleren de papieren, de camper en het gewicht. Gelukkig is alles in orde en mogen we verder.
Op de volgende parkeerplaats puffen we even uit in de schaduw onder een boom met wat fruit.
Hierna zetten we voor de kinderen een dvd op en rijden we door naar Luzern. Rond 2 uur zijn we er.
Een mooie plek aan het water is snel gevonden. Eerst eten we wat en dan smeren we de kinderen in want ze willen snel het water in.

Ze amuseren zich prima met hun bodyboard, visnetje en waterbal.
Nadat we bij de camper hebben gegeten lopen we naar een plek aan het meer waar we de vishengels kunnen uitproberen.
We zijn nog maar beginnende vissers en hebben nog geen buit binnen maar de kinderen vinden het geweldig.
We sluiten af met een ijsje en wandelen terug naar de camper.
Er staat een lekker windje en het is binnen al lekker afgekoeld als de kinderen naar bed gaan.
Wij lezen met een lekker biertje en kijken wat er om ons heen beweegt.
Aan het begin van de nacht bliksemt het en vallen er wat dikke druppels.