De uitgang ligt in de jachthaven van Benalmadena. Het is leuk om hier even rond te lopen tussen de jachten en plezierboten, de winkeltjes en de luxe appartementen in de haven. Voor de lunch zijn we weer thuis en met wat restjes maken we nog wat lekkers. Het is aangenaam weer om boven op het terras wat te eten en te lezen en dutten. Na een rustig uurtje gaan we naar het zwembad. Bram en Koen spelen met 2 Nederlandse broertjes. Ze hebben zoveel pret dat ze door de badmeester moeten worden aangemaand om het wat rustiger aan te doen. Met een ijsje houden we het vol tot bijna 8 uur. Dan lopen we naar ons huisje, de kinderen tekenen en knutselen wat terwijl Linda kookt. Na het eten voeren ze een goochelshow op en dan is het bedtijd. Bij volle maan genieten wij nog een avond op ons terras.
Km gereden 1777
Dag 10 Dinsdag 9 augustus

Als we opstaan om 9.00u  is het buiten bewolkt en er staat een heerlijk windje.
We gaan vandaag weer naar het strand in Torre del Mar.
Het is er wat rustiger dan vorige keer, waarschijnlijk door het bewolkte weer.
Wij investeren in 2 bedjes met matras en parasol om de dag aangenaam door te komen.
Doordat de wind van zee staat is er behoorlijke golfslag.
De kinderen moeten er even aan wennen, dat ze er niet zo rustig in kunnen zwemmen en
ze gaan eerst wat graven en rotzooien met water en zand.
We gaan tussendoor wat eten bij het strandpaviljoen, waar de verse vis op open vuur in een “boot” wordt gegrild.
Hierna is het door de siësta nog rustiger op het strand.
Bram en Koen ontdekken nu dat het leuk is om voor de golven uit te rennen en amuseren zich kostelijk.
Omdat het met de wolken en wind een aangenaam weer is hebben we alle vier hier of daar wat zonnebrand opgelopen.

Bram en Koen aan zee

Het is na 5 uur als we onder protest van de kinderen het strand af gaan.
De kiezels van het zand zitten tot in hun onderbroek en in het huisje gaan we als eerste douchen en smeren daarna royaal met aftersun.
De wasmachine kan weer even aan de slag en we doen het rustig aan totdat we vrij laat gaan eten.
Hierna nog even een spelletje maar dan is bij de kinderen de koek op.
Nog snel een toetje en dan naar bed. Wij gaan met onze nieuwe “ontdekking” (Tinto de Verano) het terras op.

Km gereden 1227

Dag 11 woensdag 10 augustus

We staan om 7 uur op en niet veel later zitten we in de auto op weg naar Cordoba.
Het is een van de warmste steden van Spanje en daarom willen we vroeg in de stad zijn.
De Tomtom laat ons het eerst stuk flink in de steek, gelukkig kennen we de weg naar malaga al heel goed en wordt Cordoba hierna goed aangegeven.
Wij rijden nu door een heuvelachtig gebied met vrijwel alleen maar olijfbomen zover je kunt kijken.
Hier komen ze dus allemaal vandaan. Af en toe wordt het ritme onderbroken met wat druiven en zonnebloemvelden.
In Cordoba rijden we naar een parkeergarage aan de rand van het oude centrum.
Het is nu 10uur en voordat we verder gaan smeren we eerst goed in.
Binnen de omwalling ligt het historische stadscentrum met vele kleine straatjes en winkeltjes.

Cordoba
Bij de Mezquita cathedraal kopen we een kaartje om de op 2 na grootste moskee ter wereld te bekijken.
De kinderen vinden het saai maar wij vinden het prachtig hoe de 856 zuilen tellende moskee is gebruikt.
In de loop der eeuwen zijn er tal van kapellen en altaren aan toegevoegd.
We lopen er geruime tijd in rond en pauzeren buiten op de patio de los Naranjos.
Moskee Cordoba
moskee cordoba

We wandelen door naar de Puente Romana, de grote boogbrug over de rivier.
Hij blakert in de hete middagzon, dus nadat we hem bewonderd hebben zoeken we vlug de schaduw op.
De Juderia is de joodse wijk met moorse invloeden die rond de Mezquita cathedraal ligt.
We struinen wat door de vele straatjes (Calla Flores) en kijken in de winkeltjes.
We kopen hier wat broodjes die we op de Plaza de Los Tendillas in de schaduw
opeten. Op dit plein sproeien kleine fonteintjes uit de grond omhoog, iets wat de kinderen natuurlijk geweldig vinden.

Puenta Romana
Plaza de Los Tendillas

De zon staat nu op zijn hoogste punt en het is zo’n 40 graden.
In de stad begint te siësta en dat is voor ons de aangewezen trijd om weer in de auto te stappen.
Zo’n 2 uur later zijn we weer thuis. We gaan vandaag even niet zwemmen (gisteren genoeg zon gehad) maar we doen het even rustig aan in het huisje.
Tegen half negen wandelen we naar Paco en likken weer onze vingers af bij wat hij ons voorzet.

Km gereden 1643
Dag 12 Donderdag 2 september

We gaan vandaag naar Sealife in Benalmadena en niet naar aquapark in Torremolinos zoals we ons eigenlijk hadden voorgenomen. Voor Koen zonder zwemdiploma’s zou dit waarschijnlijk niet zo geslaagd zijn.
Die 2 plaatsen zijn zo’n beetje aan elkaar gegroeid en zijn voorbeelden van massatoerisme.
We kunnen bij Sealife met korting naar binnen die we bij onze boodschappen bij de Lidl kregen.
In de verschillende aquaria zijn tal van vissen en ander zeeleven te bewonderen.
De roggen zijn aaibaar en komen naar ons toe. Bram en Koen vinden de haaien geweldig.
Linda vindt de enorme schildpad mooi. De zeepaardjes zijn schattig en de octopus is enorm, maar er zit niet veel beweging in.

Sealife

sealife

De uitgang ligt in de jachthaven van Benalmadena.
Het is aangenaam weer om boven op het terras wat te eten en te lezen en dutten.
Met een ijsje houden we het vol tot bijna 8 uur.
Na het eten voeren ze een goochelshow op en dan is het bedtijd.
Bij volle maan genieten wij nog een avond op ons terras.

Km gereden 1777
Dag 13 Vrijdag 12 augustus

De nacht voelde veel te kort, rond 3 uur hoorden we een auto met keiharde muziek en veel motorgeluid.
Het duurde even voordat het ophield, in de tussentijd roeien wij de mieren uit die ons in de slaapkamer vervelen.
Bij het ontbijt praten de kinderen nog na over Sealife, dat is dus een goede keuze geweest.
Vandaag rijden we terug richting Nerja, naar het dorpje Frigiliana,
Het is een klein wit dorpje met een oude kern.
Het is even zoeken naar een parkeerplaats maar dan wandelen we door de kleine heuvelachtige straatjes.
Het is een leuk dorp met veel kleine winkeltjes met leuke spulletjes.
We kopen hier dan eindelijk cadeautjes voor de thuisblijvers. Maar ook rijpe avocado’s en vijgen voor een paar cent.
Nadat we op het terras wat gedronken hebben lopen we verder en zoeken een plekje om een hapje te eten.
Het restaurantje dat we kiezen blijkt recent door Nederlanders te zijn overgenomen en is pas in het begin van deze week heropend. We kiezen een tapas schotel en een royale salade.
Voor weinig geld hebben we lekker gegeten.

Frigiliana

Met onze souvenirs en fruit lopen we terug naar de auto.
We besluiten niet naar het strand in Maro naast Nerja te gaan omdat de weg er naar toe erg smal en lang is.
We rijden daarom terug naar El Borge.
Nadat we ons meegebrachte fruit hebben opgegeten (inclusief onderweg van de boom geplukte granaatappel) lopen we de zo bekende weg naar het zwembad.
Rond half 8 lopen we terug om te douchen en de wasmachine aan te zetten.
Als we bij Paco komen hebben we geluk dat er nog 1 tafeltje vrij is, de zaak zit vol met Spanjaarden.
Het duurt wat langer maar het eten is weer lekker.
Nadat de kinderen wat in de snoepwinkel hebben uitgezocht is het tijd om terug te gaan, Het wordt al snel donker.
Dat het weekend begonnen is, is te merken aan de geluiden die ons terras bereiken.

Km gereden 1862

Dag 14 zaterdag 13 augustus

Heerlijk geslapen vannacht, zelfs met pyjama onder het laken gelegen!
De bouwvakkers maken ons even wakker maar dan dutten we lekker verder.
Onze laatste dag gaan we nog 1 keer naar het strand in Torre del Mar.
Het is zonnig en onbewolkt dus dubbel oppassen. We blijven goed smeren maar zelfs hiermee kleuren we goed aan.
Bram en koen zwemmen en spelen in zee maar daarna zoekt Bram de schaduw op.
Voor de lunch eten we bij hetzelfde restaurant aam het strand als van de week.
De paella die we willen bestellen had in het weekend helaas vooraf gereserveerd moeten worden.
We kiezen dan voor een vis van de hout-BBQ. Het zal even duren voordat deze klaar is.
Het is het wachten zeker waard maar het is helaas ook aan de rekening te zien. Hij koste meer dan 30 euro.
Hierna gaan we nog even met de voeten in de zee, maar dan is het tijd om te gaan.
We zetten in het huisje nog 1 keer de wasmachine aan om de zwemspullen te wassen.
Buiten in de zon is dat vliegensvlug droog en kan het met de rest weer terug in de koffers.
De kinderen ruimen hun speelgoed op in hun tassen. Terwijl zij hierna tv kijken pakken wij de rest in.
Nog 1 keer lopen we naar Paco.

Paco bar
Uitzicht op El borge

Het is er opvallend rustig maar het is ook om te puffen. De wind is gaan liggen en het zweet loopt.
Ook vandaag genieten we van de gamba’s, pinchos, calamares, salata piemento, patatas, Aioli, pane.
Paco trakteert ons op een onbekend likeurtje maar het smaakt erg lekker.
Voor het laatst mogen de kinderen van hun laatste centjes in hun eigen beurs wat snoep uitzoeken.
Bij ons wandelingetje door het dorp komen we zelfs een ijszaak tegen die we niet eerder gezien hebben.
Boven op ons terras snoepen de kinderen nog even en maken we de laatste foto’s.
Met alle restjes zitten we hierna nog lekker op ons terras.

Wij samen op het terras van Casa Roberta

Km gereden 1905

Dag 15 zondag 14 augustus

Onze Spaanse buren hadden vanavond visite, die pas naar huis gingen toen onze wekker om 3.00u afging.
De nacht was dus kort en gebroken. We kleden ons aan en gooien de laatste dingen in onze koffers.
Nog een laatste blik op casa Roberta en El Borge en dan trekken we de donkere nacht in.
De weg is zonder straatlantaarns in het donker moeizaam te volgen.
Onze buren waren niet de enige die het laat maken, er zijn nog best wat auto’s op de weg.
Wat later dan gedacht tanken we de auto vol kort bij het vliegveld en
om 4.30u parkeren we de auto bij de car return van hertz en gooien de sleutel in de brievenbus.
Gereden net geen 2000km
Met onze koffers op een karretje zoeken we de balie van Ryanair op de luchthaven van Malaga.
We maken weer gebruik van een weegschaal bij een balie verderop om te kijken of onze koffers niet te zwaar zijn.
Alles klopt prima en gerust schuiven we aan.
We moeten vervolgens naar de andere kant van de vertrekhal om door de security check te gaan.
Het is dan al 5.30u maar de gate van onze vlucht is nog steeds niet bekend.
Als de gate bekend wordt haast iedereen er zich naar toe voor een goede plek tijdens de vlucht.
Vervolgens moeten we een tijdlang wachten totdat we in porties het toestel in kunnen.
Gelukkig vinden we een plekje waar we met zijn vieren naast elkaar kunnen.
Stipt op tijd (6.15u) razen we over de startbaan.
Deze vroege start zit Linda niet lekker, haar maag draait en ze is licht in haar hoofd.
Even een hapje eten en drinken en dan even de ogen dicht. De 3 uur vliegen om en om 8.50u landen we in Beek.
Als we uitstappen worden we begroet met regen. Onze koffers zijn nat als ze op de lopende band komen.
De taxi staat klaar als we buiten komen en om 9.30u zijn we thuis. Binnen 1 uur liggen alle spullen weer op zijn plaats.
Bij de Duitse bakker halen we verse broodjes. Met een kop koffie laten we ons die goed smaken.
’s Middags gaan we even plat om wat van de nacht in te halen.
Dan komen opa en oma, Maurice , Natascha en Tim op de koffie en vertellen we over het zonnige Spanje.