Dag 1 Zondag 22 augustus

Ons IJsland avontuur begint als we thuis worden opgehaald door de taxi. De bus brengt ons naar Weert want de NS werkt aan het spoor. Van hieruit met de trein verder naar Schiphol. We zijn hier ruim op tijd en checken meteen onze koffers in.
Boven op het panoramadek zien we de vliegtuigen af en aan gaan. We eten hier onze broodjes en gaan dan nog even Tax free (speelgoed) shoppen.
Kort na 2 uur stijgen we op. Hebben de kinderen in de trein nog volop gespeeld met alle nieuwe boekjes en spullen uit hun rugzak, hier trekt het tv-scherm in de stoel voor hun meteen de aandacht. Door Icelandair worden ze verwend met een koptelefoon en maaltijdbox.
Onder het genot van een filmpje zijn die drie uur zo voorbij.

Om 15.15u plaatselijke tijd landen we in Keflavik. De koffers rollen zo op de band en ondertussen pint Linda IJslandse kronen.
Maar dan moeten we bij Avis aanschuiven voor onze huurauto.
Dat we meer dan een uur moeten wachten wordt goed gemaakt door het feit dat we dan een 4wd als free upgrade krijgen.
Snel daarna halen we het linnengoed op en doen we de eerste noodzakelijke boodschappen.
Dan is het nog zo’n 100 kilometer rijden naar ons 1ste vakantiehuisje, een stukje voor Borgarnes.
Onderweg maken we kennis met de mooie omgeving maar ook met de niet aflatende wind.
Het regent vervolgens behoorlijk als we al onze spullen bij het huisje uit de auto laden.
Binnen geven we alles een plekje en maken wat te eten. En ook al hebben de kinderen in de auto al geslapen, ze zijn toch moe.
Wij genieten binnen met de verwarming aan nog even van het uitzicht en gaan dan ook naar bed.

gereden  111 km
Dag 2 Maandag 23 augustus

Een beetje uit ons ritme door het (kleine) tijdsverschil slapen we vanaf 5.00u licht. Om 07.30u staan we op en gaan ontbijten.
Het duurt nog even voordat we allemaal klaar zijn en alles in de auto hebben.
Na een kleine tussenstop bij de bakker gaan naar het schiereiland Snaefellsness.
We rijden door het laagland totdat we bij Ytri-Tunga farm komen. We parkeren hier en halen eerst alle jassen,mutsen en handschoenen uit de auto voordat we ons door de wind naar het strand laten blazen. De kinderen  vinden het leuk om hier op en over de lavarotsen te klauteren. In de verte zien we zeehonden op de rotsen voor de kust.

Na een uurtje uitwaaien ploeteren we terug naar de auto. We blijven de kustweg volgen richting  Arnarstapi. We laten de picknicktafel ongebruikt en eten de broodjes en soep in de auto op en gaan vervolgens het wandelpad langs de kust richting Hellnar op. Het is een leuke wandeling met mooie uitzichten op de basalt rotsen met broedplaatsen voor zeevogels. We lopen niet helemaal naar Hellnar maar keren om naar Arnarstapi.

Voordat we verder rijden zetten we voor de kinderen een filmpje op.
Onderweg naar de noordkust van het schiereiland stoppen we nog bij de Snaelfellsjökull-vulkaan, een vuurtoren (Londrangar) en een zwart kiezelstrand Djύpalόnsandur.

We vervolgen de weg langs de noordkust van het eiland voodat we terug richting Borgarness gaan. In het huisje kunnen de kinderen even spelen terwijl wij opruimen, koken en even naar huis bellen. Na het eten spelen we verstoppertje en gaan lekker douchen waarna de jongens naar bed gaan. Wij zien een prachtige zonsondergang terwijl we de route van morgen plannen.

gereden  437 km

Dag 3 Dinsdag 24 augustus
Het weer begint vandaag zoals gisteren eindigde; zonnig, helder met een enkele wolk.
We zijn al om 7.30u weer uit de veren omdat het hier al erg vroeg licht wordt.
Na het ontbijt gaan we in Borgarnes even naar de bakker en gooien we de tank vol.
Het eerste deel van de route is hetzelfde als gisteren waarna we afbuigen richting Stykkishόlmur.
We zijn hier rond 10.30u en kleden ons goed aan om met Seatours te gaan birdwatchen. Om 11.00u kunnen we aan boord.
Bram en Koen houden de bemanning goed in de gaten om alles te kunnen zien als we uitvaren.
Als we nog maar net buiten de haven zijn varen we kort langs een van de eilandjes om de broedende zeevogels te kunnen zien.
We hebben het geluk dat we hier meteen een puffin (papegaaiduiker) zien. Hun broedseizoen is namelijk afgelopen en ze zijn grotendeels verder getrokken.

Met dit zonnige weer is het prachtig om tussen de eilandjes door te varen.
Bij het volgende eiland waar we kort bij varen kijken ons 2 zeehondjes nieuwsgierig aan met hun neuzen net boven het water.
Op dit eiland broeden aalscholvers en we zien ze van heel kortbij als de boot langszaam verder  vaart.
Verder op kunnen we de prachtige basaltkolommen goed zien bij een van de kleinere eilandjes.
Vanaf hier gooit de bemanning op het achterdek een sleepnet uit.
Korte tijd later kunnen we zien wat dat heeft op gebracht; zeesterren, zee-egels,  schelpdieren, stukjes spons en koraal.
De schelpen, scallops, een soort St.Jacobsschelp worden opengemaakt en we genieten met zijn vieren van deze heerlijke verse zeevruchten. De kinderen vinden het geweldig om te zien wat er allemaal is op gevist en ze krijgen allebei schelpen, zee-egels en zelfs kleine zeesterren om mee te nemen.

Terug in de haven rijden we eerst een stukje om een picknick tafel te zoeken waar we buiten een beetje in de luwte met een mooi wijds uitzicht onze broodjes opeten. Vanaf hier rijden een onverharde weg verder langs de kust.
Met nog meer schitterende uitzichten is het frustrerend dat allebei de batterijen van het fototoestel zo goed als leeg zijn.
Na zo’n 1.5uur rijden nemen we nog even een pauze. In het half uur dat we hier in de zon zitten rijdt er niet  één auto voorbij.
Rond 5 uur zijn we terug bij ons huisje en wij genieten daar nog even verder van de zon op een bankje terwijl de kinderen ravotten.
Na het eten wandelen we wat rond op zoek naar de afvalcontainer, die volgens de brochure “near the house” te vinden is.
Uiteindelijk legt de buurman uit dat hij een stuk verderop aan de rand van alle huisjes staat