Dag 12 Vrijdag 28 augustus

Wij trekken vandaag  de bergen in om te wandelen. Met een rugzak vol gaan we met de bus richting Seiser alm.
Hier brengt de kabelbaan ons van 1000m tot 1825m. Het uitzicht is prachtig al hangen er nog wat wolken rond de bergtoppen.

Seiser alm

We zien bij de winkeltjes leuke houten wandelstokken voor de kinderen en kopen er een seiser Alm speldje bij.
We wandelen verder richting panoramabaan die ons verder naar boven brengt (2000m).
Heerlijk zitten we met zijn vieren naast elkaar in de stoeltjeslift We laten de cabine open om nog meer van de omgeving te kunnen genieten.
Vanaf hier wandelen we geleidelijk aan omlaag richting se Seiser-almbaan.
De verse zelf gesmeerde broodjes smaken ons prima met het geweldige uitzicht om ons heen.
We missen 1 afslag in onze wandeling en moeten daardoor een heel stuk terug omhoog lopen.
Vanaf hier gaat Koen in de rugdrager. We sluiten de wandeling af met een wel verdiend ijsje. Op de terugweg hebben we de cabine voor onszelf.
Met de bus terug naar de camping en dan is het even rust voor de jongens.
Ondertussen gaat een nieuwe portie was in de machine.
Als Bram en Koen na ruim een uur weer wakker zijn (en wij even hebben gedut op een stoeltje in de zon) gaan ze met Richard een uurtje naar de speeltuin onder aan de camping. Ondertussen kookt Linda.
We eten buiten bij de camper en trakteren onszelf op een ijsje in het restaurant van de camping.
Het smaakt prima en is dan ook zo op. Het is weer snel laat en tijd voor de kinderen om te slapen. Wij zitten met een glaasje nog even buiten.

Dag 13 Zaterdag 29 augustus

Vanochtend pakken we alles weer in. Halen verse (mmmm) broodjes en de was uit de wasruimte op.
We betalen (poehpoeh) en vullen en legen nog een keer water. Het is vandaag bewolkt weer en we passen onze route door het dolomietengebied aan.
We rijden niet via Bolzano de Granda Strada della dolomiti in vanwege het “gevaarlijke” (bochtige en smalle wegen) begin van de route.
In plaats daarvan rijden we door Kastelruth naar St.Ulrich in Val Gardena.
Dat dit dal bekend staat om zijn houtsnijwerk is duidelijk te zien in alle winkeltjes naast de weg.
De bergtoppen van de Sella pas (2244m) liggen in de wolken maar zijn ook zo indrukwekkend.
Na het passeren van de pas (geen parkeerplek te vinden)  valt er af en toe een buitje.

Sella pas
Het is druk in onze eindplaats Canazei maar wij rijden nog door over de Karerpass (1715m) om uit te komen bij de Karersee.
Een prachtig blauw groen meertje, door bossen en bergen omringd.
We lopen over het pad langs het meer en de jongens klauteren op alle stronken en stenen.
Karesee

We parkeren de camper een stukje verderop om te eten. We blijven in de camper want er trekt net weer een buitje over.
Terug in Canazei zien we dat onze camping net buiten het centrum en direct tegenover de kabelbaan ligt.
De rest van de camping is niet zo bijzonder maar de ligging en het uitzicht op de bergen maakt veel goed.
We kunnen nu voor het eerst te voet naar het dorpje wandelen. We kijken er wat rond en kopen wat we nodig hebben.
Wat vroeger dan normaal eten we frietjes bij een kraampje (niet echt goedkoop).
Nu hebben we nog wat tijd om bij het plaatselijke zwembad een duik te nemen (helemaal niet goedkoop).
De kinderen amuseren zich prima en rond 19.00u gaan we douchen en terug naar de camper.
Het is nu met 18 graden frisser dan anders en we zitten lekker binnen.
We bekijken welke kabelbaan en wandeling we morgen willen doen en wat de plannen voor de komende dagen zouden kunnen zijn.

km; 1661

Dag 14 Zondag 30 augustus

Het is vannacht afgekoeld tot 14 graden in de camper.  Dus niet verder dan de neus boven de deken uit.
Het nodigt dus niet erg uit om op te staan. Omdat de wolken nog voor de bergen hangen doen we het rustig aan vanmorgen.
Na het ontbijt doen de kinderen nog een spelletje terwijl wij opruimen en alles klaar maken.
Als we zien dat de zon goed door komt en de lucht om ons heen steeds blauwer wordt lopen we naar de kabelbaan.
De twee kabelbanen (Pecol + Belverde) brengen ons snel naar boven tot 2400m. Het uitzicht is meteen al schitterend.

Bindelweeg
We wandelen vanaf hier naar de tweede berghut, de Veil de pan.
We lopen twee uur vanaf de kabelbaan tot aan de berghut met steeds weer wisselende uitzichten op de bergtoppen van de Sella groep.
Ook het stuwmeer Fedaia ligt er prachtig bij. Bij de berghut eten we een flinke kom soep en buiten op de helling eten we onze broodjes op.
Na de heenweg goed gelopen te hebben gaat Koen nu in de rugdrager.
Ook Bram loopt prima maar begint de tweede helft van de terugweg ook moe te worden. Het vooruitzicht  van een ijsje houdt hem op de been.
Wandeling
Wandelen Wandeling
Omdat het tempo nu wel wat hoger ligt zijn we na een uurtje alweer terug bij de kabelbaan.
We bellen Tim om hem te feliciteren met zijn derde verjaardag. Hij verteld over taart + trein, het is een feest!
Eenmaal beneden smaakt het ijsje heerlijk. Net als boven op de berg waait het wel maar het is heerlijk zonnig weer.
Bij de camper vraagt Koen zelf om zijn bedje en gaat Bram ook even slapen. Wij lezen en dutten buiten in de zon.
Als Linda begint met koken worden ze langszaam wakker. Buiten eten we in de laatste zonnestralen heerlijk verse knoedel.
Als de zon achter de berg zakt wordt het meteen merkbaar frisser. Na een snelle douche lopen we naar het restaurant naast de kabelbaan voor een ijsje.
Ze gaan bijna sluiten dus een ijscoupe zit er niet meer in maar een schepijsje op de hand nog wel. We eten dit op het terras op.
Na een korte wandeling gaan we terug naar de camper en sluiten alle ramen en deuren om alle warmte binnen te houden voor nog zo’n frisse nacht.