Dag 15 Zondag 15 Juni

Nu we highway 1, de transcanada highway, achter ons hebben gelaten wordt het uitzicht meteen een stuk interessanter .
Ook laten we de vele verkeers- en reclameborden achter ons. Wat een rust!
Vanuit de verte doemen de met sneeuw bedekte bergen weer op.
We doorkruisen het gebergte op een bochtige, niet al te beste, weg. De hele inboedel schudt ervan. Er zit ook een afdaling tussen van 18% !?
Voor het begin van Pacific Rim Nat.park stoppen we bij het Visitor center voor een permitt (voor het strand) en wat uitleg over de wandelingen. Van hieruit rijden we naar South Beach voor een trail. Op het strand zoeken we schelpen, klimmen op de rotsen en gaan op zoek naar tide pools. Het is net high tide dus er zijn bijna geen poelen. We zien toch nog kleine krabjes, zandvlooien en groene anemonen.

Long beach
Bram, Koen en Richard
Groene anemoon
Soutch Beach

Het is bijna twee uur later als we weer bij de camper zijn en we hebben goed honger. Na het eten stoppen we nog even voor het uitzichtspunt bij Radar Hill en gaan dan op zoek naar een camping. Bella Pacifica heeft geen hook-up plek dus rijden we even verderop naar Crystal Cove.
Ze hebben wel plaats en het is een schot in de roos. Een prachtig mooi verzorgde camping aan het strand met een geweldige speeltuin.
We vinden meteen een leuke plek tegenover de speeltuin kort bij het strand. Bram slaapt nog maar Koen gaat meteen ravotten.
Als ook Bram lekker gespeeld heeft rijden we naar het stadje Tofino om wat te wandelen, eten en wat whale-watch info te zoeken.
Het stadje heeft wat verspreidt liggende leuke (surf) winkeltjes en een aantal fish + chips restaurantjes.
Wij vinden een wat chiquer restaurant waar we op het verwarmde terras met de kinderen goed kunnen eten.
We zijn hierna te laat om voor morgen een tocht te boeken maar krijgen wel aanwijzingen om telefonisch morgenochtend te reserveren.
Eenmaal terug op de camping zijn we allemaal moe.
Als de kinderen na een kop koffie voor ons goed slapen lopen we even naar het strand om de zon in de zee te zien zakken.
Hierna proberen we op de beproefde manier, met reisbrochures, het kampvuur aan te steken.
Maar na een uur geven we het op als de vlammen steeds weer uitgaan.

Kmstand 2205km

Dag 16 Maandag 16 juni

Meteen nadat we om 7.30u op staan bellen we om het whale watchen te reserveren.
We maken een uitgebreid ontbijt en gaan op weg naar Jamie’s whaling station.
De overdekte boot vertrekt om 10.00uur en we varen de haven uit langs de eilandjes die voor de kust liggen.
De kinderen kijken vol verwondering naar alle boten die langs komen (kleine boot, grote boot, vissersboot, boot met bootjes (kano’s)).
Als eerste wordt er een zeehondje gezien en een bald eagle die op een eilandje een nest met jongen in de boom heeft.
Verderop dobbert een zee-otter rustig op zijn rug met zijn pootjes omhoog. Af en toe duikelt hij onder en gaat daarna weer lekker liggen.
Als  we tussen de eilandjes uit op volle zee varen wordt de deining sterker. Gelukkig gaan we aan dek als voor de kust een Gray whale opduikt.
We zien een tijdlang hoe hij af en toe opduikt en een waterfontein opblaast.
Omdat het water relatief ondiep is zien we zijn staart bijna niet omdat hij dan te diep zou duiken.
Op de weg terug maakt de boot flink vaart op volle zee en voelen Koen, Bram en Linda zich niet zo lekker.
Snel moet Linda het dek weer op waarna het ontbijt van vanochtend over de reling gaat.
Bram en Linda blijven daarna buiten op dek zitten waar zij zich een stuk beter voelen. Koen valt bij Richard op schoot in slaap.
Bijna terug in de haven zien we een zwarte beer zwemmend richting volgende eilandje gaan en naar boven klimmen waarna hij tussen de bomen verdwijnt.

Bald eagle
Zwarte beer
Terug aan land rijden we met de camper naar Long Beach. Hier eten we eerst wat waarna we weer een lekkere wandeling maken. Op het strand zien we krabbetjes, kwallen en zelfs een sunflower sea star.
Long beach
Allemaal samen op een boomstam

Rond 4 uur zijn we terug op de camping en kunnen de kinderen weer lekker spelen. We eten lekker in de camper en na het douchen kan alles voor de laatste keer deze vakantie in de was. Als de kinderen slapen lopen we naar de baai bij de camping. Hier zien we in de poeltjes tussen de rotsen nog meer groene en kleine anemonen.

Kmstand 2240km

Dag 17 Dinsdag 17 juni

Met lekkere pannenkoeken achter de kiezen beginnen we aan de terugweg naar Nanaimo.
Na het verlaten van Pacific Rim Nat.park begint de slechte weg weer waar we op de heenreis al mee kennis hadden gemaakt.
Daarbij is de weg ook nog bochtig en steil, een hele beproeving voor chauffeur en camperinboedel.
Wanneer we eenmaal langs Lake Kennedy zijn wordt de weg vlakker en beter.
Wanneer we bezig zijn aan onze laatste kilometers tussen de bossen wordt ons gebed verhoord. Er ligt een beer rustig tussen de bomen. De afstand is maar klein dus vanachter een geparkeerde camper maakt Linda de foto’s en bewonderen we de beer.

Zwarte beer liggend

Bij een picknickplaats aan een meertje stoppen we om te eten. Rond half drie rijden we Nanaimo binnen.
Op de borden langs de highway wordt aangegeven dat de volgende veerboot  om 15.25u vertrekt en pas halfvol is.
Richard heeft het idee om de camping over te slaan en meteen door te gaan naar de veerboot om zo de vroege start morgen te vermijden.
Even later staan we in de rij voor de veerboot. De 2 uur op de boot vermaken de kinderen zich prima in het speeltuintje (wat een uitkomst) aan boord.
Eenmaal aan de overkant zoeken we een camping in Delta. De eerste ligt niet echt gunstig en ziet er ook niet echt goed uit.
We besluiten naar de volgende camping te gaan. Op de kaart een klein stukje verderop. Anderhalf uur later blijkt dit een grote fout.
We moeten door dit stadsdeel op zoek naar een onvindbare straat.
Als we om 20.00u op de camping aankomen hebben we veel tijd verloren voor een weer niet al te beste camping.
Nu snel koken en de kinderen naar bed want dan moeten we de koffers nog inpakken.
Als we om 23.00u in bed liggen slapen we onrustig na deze omzwervingen.

Kmstand 2525

Dag 18 Woensdag 18 juni/ donderdag 19 juni

Door de overtocht van gisteren kunnen we het vanochtend wat rustiger aan doen.
In het laatste uurtje dat we in de camper slapen valt Koen voor het eerst deze vakantie, uit bed.
Even troosten maar al snel slaapt hij weer verder. Om negen uur zijn we klaar om te vertrekken.
We weten de weg inmiddels een beetje en zijn al voor 10 uur bij Cruise Canada. We laden hier al onze bagage uit en controleren de camper.
We wensen Maarten en Jolanda die hun camper komen ophalen een fijne vakantie.
Een taxi brengt ons naar het vliegveld waar we de koffers en autostoeltjes laten opslaan.
Nu hebben we de handen vrij en laten ons afzetten bij het Vancouver Aquarium.
Eerst wordt er een rondje gespeeld in de speeltuin en dan gaan we “visjes”kijken. De witte Beluga walvis heeft net een week een kleintje.
We schuiven aan om te mogen kijken. Ook de dolfijnshow is erg leuk.

Witte beluga en kleintje
Zeeotter
We krijgen de middag hier goed om en gaan rond 17.00u terug naar het vliegveld om  de koffers in te checken.
We hebben nu ruim 2 uur de tijd om te eten en te spelen.
Vliegveld Vancouver
Als we bij de gate aankomen kunnen we bijna meteen het vliegtuig in.
Voordat we zitten moeten we er weer uit, de ventilatie doet het niet.
Het probleem verhelpen zou 1.5 uur duren maar gelukkig mogen we na een half uur weer instappen. Iets later dan gepland vertrekken we.
Na het opstijgen en een drankje vallen Bram en Koen in slaap. Het eten wat even later wordt geserveerd laten we voorbij gaan.
Bijna de hele vlucht slapen Bram en Koen en wij doezelen ook. Na een vroeg ontbijtje volgt een wat turbulente landing die Linda geen goed doet.
Op het vliegveld in Londen moet Linda even bijkomen.
Nadat we gezocht hebben naar iets lekkers (ze hebben hier geen Mc Donalds) te eten en drinken kunnen we al aan boord van het vliegtuig.
Bram en Koen slapen al voor het opstijgen. Tijdens de rustige vlucht doen wij ook een dutje.
We hebben de koffers en de kinderwagen hierna in een recordtempo te pakken. Onze chauffeur staat op ons te wachten en helpt met de koffers .
Het is even na 19.00u en nog steeds druk op de wegen rondom Brussel.
Dit laatste stuk duurt eigenlijk te lang maar om 20.45u zijn we thuis.
Even lekker in bad en dan meteen naar bed.