Dag 9 Maandag 9 juni

Om 8.15u schrikken we wakker en gaan ons snel aankleden. We hebben besloten Mt.St.Helens te laten schieten en door te rijden naar Olympic Nat.park.
Dit betekent een dag met veel kilometers en minder wandelen. We installeren de kinderen met een dvd’tje  (heel onverantwoord, wel rustig!) en gaan op weg.
Het schiet goed op en als we voorbij Olympia zijn wordt het ook wat rustiger op de weg en de omgeving wat interessanter om naar te kijken.
We stoppen nog even voor wat brood, water en andere voorraad. Bij Potlatch State Park parkeren we bij de picnic area en eten onze broodjes op.
Dan verder over de Pacific Coast Scenic byway met mooie uitzichten over de baaien van de oceaan.

Sequim Bay State park
Pier in de baai
Picknicken aan de kust

We wandelen nog even over het strand van Sequim Bay Sate park. We verzamelen hier grote schelpen en oesters.
Nadat we ons fruit op een picknickbank met uitzicht over de baai hebben opgegeten rijden we het laatste stukje door naar Port Angeles.
Het Visitor center is al dicht dus rijden we door naar Elwha Dam RV park.
We hebben hier gelukkig het laatste plekje zodat we toch kunnen koken.
Ook is het weer tijd om een wasje te draaien en dan met een biertje op de “bank”.

Kmstand: 1290 km

Dag 10 Dinsdag 10 juni

Als we vanochtend na het ontbijt bij het Visitor center informeren naar de trails bij Hurricane ridge horen we dat het daarboven vannacht gesneeuwd heeft en dat de weg net weer vrij is.
Sneeuwkettingen of all-weather banden zijn aan te bevelen en het kan nog glad zijn want het is er rond het vriespunt.
We besluiten de gok niet te wagen en dit gedeelte door te schuiven naar een andere dag.
Nadat we getankt hebben rijden we langs lake Crescent.
Een mooi meer tussen de beboste  heuvels. In het voorbij rijden zien we een bald eagle op een tak langs het water zitten.
Voordat Linda langs de weg teruggerend is, is de vogel al gevlogen.

Crescent lake
We schieten goed op en zijn van plan om in Forks te lunchen.
Vanwege het geringe aanbod en de somber aanblik laten we dit plan varen en gaan rechtstreeks door naar Rialto Beach.
Door de laaghangende bewolking ziet het er wat mistig en mysterieus uit. De “duinen” bestaan hier uit ontwortelde en aangespoelde bomen.
We klauteren er over heen om bij de zee te komen. De kinderen gooien takken en steentjes in de grove zee.
Een onverwacht krachtige golf spoelt langs hun voeten en trekt Bram omver, die meteen goed schrikt en nat wordt.
We maken een flinke wandeling langs het strand en nemen mooie aangespoelde takken  en zelfs een stukje spons mee.
Hier zien we ook weer 2 bald eagles vliegen en neerstrijken in de bomen langs het strand .
Rialto beach

Dit wandelen maakt hongerig en de broodjes hotdog smaken hierna bijzonder goed. Als we hierna verder rijden is het snel stil “op de achterbank”.
We nemen de weg naar Hoh Rain Forest in Olympic Nat park.
De weg hier naar toe  leidt door het Olympic Nat.Forest waar de takken van de bomen weer begroeid zijn met mos.
In dit gebied nemen de Sitka Spruce trees gigantische afmetingen aan door de ideale groeicondities.
Dat het Visitor center bij aankomst al dicht is zijn we inmiddels gewend en we zoeken zelf een plekje tussen de bomen op de camping.
We hebben even tijd om het rustig aan te doen voordat we gaan eten in de camper.

Kmstand 1490km

Dag 11 Woensdag 11 juni

We parkeren de camper vanochtend een klein stukje verder dan de camping bij het Visitor center.
We betalen hier nog de park entree en beginnen dan aan de Hall of mosses trail.
Na een stukje gelopen te hebben zien we achter een omgevallen boom een grazende Elk.
We blijven “stilletjes” (met kinderen) op afstand, zeker na de waarschuwing dat Elk recent dreigend op wandelaars zijn afgekomen.
We kijken nog uit naar meer grazend wild tussen de mossige bomen, maar zien er geen meer.

Hoh rainforest
Bram en Linda wandelend
Nadat we ruim twee uur gewandeld hebben verlaten we Hoh en rijden naar Sol Duc.
Onderweg is de omgeving niet echt boeiend maar er steken wel een deer en een grouse de weg over.
In Forks halen we bij Subway lekker belegde broodjes en stoppen bij een recreation area om te pauzeren.
Opnieuw rijden we Olympic Nat park binnen en al snel zijn we bij Sol Duc Hot Springs resort. We gaan zwemmen in de natuurlijke warmwater bronnen van 68 en 74graden Celsius.
Het is heerlijk om hier even rond te dobberen in de warme baden.
Zwemmen in warm water bronnen

Meteen ook een gelegenheid om even lekker te douchen. De camping ligt even verderop en al snel hebben we weer een mooie plek gevonden.
De kinderen kunnen buiten nog wat spelen voordat we teruglopen richting resort.
Het is voor het eerst sinds we uit de stad zijn dat we in een restaurant gaan eten.
Net als in de reisgids beschreven stond is het eten goed en we laten het ons allemaal erg goed smaken.
De korte wandeling is de laatste druppel voor de kinderen. Het is na pyjama,  toetje, wassen, boekje ook snel  stil.
We genieten van de omgeving en de rust totdat onze buurman zijn zeer luidruchtige generator aanzet. Gelukkig duurt dit “maar”een half uur.